ولایت تخار

طالبان در تخار گشت‌وگذار دسته‌جمعی زنان را در روزهای عید منع کردند

در آستانه‌ی عید فطر، ریاست حج و اوقاف طالبان در ولایت تخار به ملا امامان مساجد در این ولایت دستور داده است که در جریان روزهای عید از گشت‌وگذار دسته‌جمعی زنان جلوگیری کند.

در اطلاعیه‌ی ریاست حج و اوقاف طالبان در تخار که امروز (چهارشنبه، ۳۰ حمل) منتشر شده، همچنین آمده است که در روزهای عید مردم برای غم‌شریکی به خانه‌های مرده‌داران نروند؛ زیرا براساس این اطلاعیه، «سبب تجدید غم می‌شود».

در این اطلاعیه، بازی‌ها و سرگرمی‌های روز عید، از جمله «تخم‌جنگی» و «نیزه‌بازی» نیز ممنوع اعلام شده است.

با این حال، برخی از باشندگان شهر تالقان، مرکز ولایت تخار می‌گویند که از فرمان‌های متعدد طالبان در برابر شهروندان، به‌ویژه زنان به تنگ آمده‌اند.

فریدون فرزام (اسم مستعار)، کارمند یکی از ادارات دولتی در تخار به روزنامه اطلاعات روز گفت: «عید برای همه مسلمانان است. همه باید آزادانه خوشی کنند. عید بخشی از فرهنگ ماست.»

او تأکید کرد که طالبان هر روز فرمان‌های تازه در برابر زنان صادر می‌کنند که آن‌ها را از کار، رفتن به بازار، درس و تحصیل منع می‌کند و اکنون زنان را از تجلیل عید نیز منع کرده‌اند.

مهر تالقانی، یک زن باشنده‌ی تخار گفت: «زن‌بودن برای ما سخت شده است. گشت‌وگذار زنان در روزهای عید چه نوع مزاحمت به شهر و حاکمان این شهر ایجاد می‌کند؟ نمیدانیم، سخت متأثرم از این دیدگاه‌ها و مفکوره‌های پوچ و بی‌اساس که به دین و خدا ربط می‌دهند.»

این درحالی است که طالبان در بیش از یک‌ونیم سال گذشته که بر افغانستان مسلط شده‌اند، محدودیت‌های زیادی را در برابر شهروندان، به‌ویژه دختران و زنان وضع کرده‌اند.