کمیسیون حقوق بشر: آمینه محمد از مردم افغانستان معذرت بخواهد

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از آمینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته است تا به‌خاطر اظهارات اخیرش در مورد به رسمیت‌شناختن طالبان، از مردم افغانستان، به‌ویژه زنان معذرت بخواهد.

در اعلامیه‌ی کمیسیون حقوق بشر که پنج‌شنبه شب (۳۱ حمل) منتشر شده، آمده است که سخنان خانم محمد روان میلیون‌ها نفر را در افغانستان جریحه‌دار و آنان را ناامید کرده است.

این کمیسیون همچنین گفته است که صحبت‌های آمینه محمد را اهانت به اراده‌ی زنان معترض و خون هزاران قربانی «بی‌گناه» می‌داند که در اثر شکنجه و شلیک طالبان جان شان را از دست داده‌اند.

همچنین کمیسیون حقوق بشر گفته است که خانم محمد درد کودکان و خانواده‌های رنج‌دیده‌ی قربانیان را نادیده گرفته و از عمده‌ترین ناقضان حقوق بشر [طالبان] قباحت‌زدایی کرده است.

این کمیسیون همچنین گفته است که مطرح‌کردن مسأله‌ی به رسمیت‌شناختن طالبان توسط معاون دبیرکل سازمان ملل را بی‌احترامی به خواست و اراده‌ی مردم افغانستان و خلاف ارزش‌های حقوق‌بشری و حقوق بشردوستانه‌ی بین‌المللی می‌داند.

آمینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل اخیرا در نشستی در دانشگاه پرینستون امریکا گفته است که این سازمان قصد دارد برای جلوگیری از وخامت بیشتر اوضاع در افغانستان، در روزهای آینده نشستی را ترتیب دهد تا در مورد به رسمیت‌شناختن طالبان گفت‌وگو کند.

این اظهارات خانم محمد با واکنش‌های گسترده مواجه شد و شماری در افغانستان او را به لابی‌گری برای طالبان متهم کردند.

اما استفان دوجاریک، سخن‌گوی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت که این سازمان برای طالبان لابی نمی‌کند.

این در حالی است که بیش از یک‌ونیم سال از حاکمیت طالبان در افغانستان می‌گذرد، اما هیچ کشوری تا اکنون حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است.