هیدر بار، مسئول بخش زنان دیدبان حقوق بشر
عکس: شبکه‌های اجتماعی

دیدبان حقوق بشر: طالبان خبرنگاران خارجی را از ورود به افغانستان منع می‌کنند

هیدر بار، مسئول بخش زنان دیدبان حقوق بشر می‌گوید که طالبان خبرنگاران خارجی، عمدتا زنان را از ورود به افغانستان منع کرده‌اند.

خانم بار امروز (یک‌شنبه، ۳ ثور) در رشته‌توییتی نوشته است که طالبان این خبرنگاران را به‌دلیل پوشش وضعیت زنان از ورود به کشور منع کرده‌اند. او افزوده است که فهرست این خبرنگاران خارجی رو به رشد است.

اخیرا روزنامه واشنگتن‌پُست اعلام کرد که طالبان سوزانا جورج، رییس دفتر این روزنامه برای افغانستان و پاکستان را از ادامه‌ی گزارش‌دهی از داخل افغانستان منع کرده‌اند.

سَلی بزبی، سردبیر اجرایی واشنگتن‌پُست در بیانیه‌ای گفت که در چند ماه گذشته به این تصمیم طالبان اعتراض کرده و آن‌را توجیه‌ناپذیر دانسته‌اند، اما طالبان گفته‌اند که «اقدام نهایی است».

با این حال، هیدر بار گفته است که ممانعت از کار خبرنگاران خارجی در شرایطی اتفاق می‌افتد که بدرفتاری‌های وحشتناک‌تری علیه روزنامه‌نگاران افغان، به‌ویژه خبرنگاران زن صورت می‌گیرد.

او نوشته است: «این حملات طالبان بر آزادی رسانه‌ها، به‌ویژه بر زنان روزنامه‌نگار که وضعیت زنان را پوشش می‌دهند، دسترسی به اطلاعات در مورد عواقب ناشی از نقض فاحش حقوق زنان و دختران توسط طالبان را به شدت محدود می‌کند.»

این درحالی است که در طول بیش از یک‌ونیم سال گذشته که طالبان بر افغانستان مسلط شده‌اند، بیش از نیمی از حدود ۶۰۰ رسانه در افغانستان بسته شده است.

در این مدت صدها خبرنگار یا بیکار شده و یا کشور را ترک کرده‌اند. خبرنگاران زن بیشتر از خبرنگاران مرد از این تحولات متأثر شده‌اند.

در حال حاضر شمار اندک زنان خبرنگار که در رسانه‌ها حضور دارند، بدون ماسک اجازه ندارند در پرده‌ی تلویزیون ظاهر شوند.