مخالفان طالبان در پایان نشست سه‌روزه در وین بر حل معضل کشور از راه گفت‌وگو تأکید کردند
Maisam Nazari via twitter

دومین نشست چهره‌های مخالف طالبان فردا در وین برگزار می‌شود

قرار است دومین نشست فعالان سیاسی و مدنی، مقام‌ها و اعضای سابق حکومت و مجلس نمایندگان، روشن‌فکران، دیپلمات‌ها و روزنامه‌نگاران افغانستان فردا (دوشنبه) در وین اترش برگزار شود.

هنوز فهرستی از اشتراک‌کنندگان این نشست منتشر نشده، اما «جبهه مقاومت» اعلام کرده است که احمد مسعود، رهبر این جبهه و هیأت همراهش برای اشتراک در این نشست عازم وین شده‌اند.

در اعلامیه‌ی این جبهه که امروز (یک‌شنبه، ۳ ثور) منتشر شده، آمده است که این نشست به همکاری انستیتوت امور بین‌المللی اترش برگزار می‌شود و حدود ۳۰ نفر از چهره‌های سیاسی، اعضای سابق حکومت و مجلس نمایندگان، روزنامه‌نگاران، دیپلمات‌ها و… اشتراک می‌کنند.

طبق این اعلامیه، تمرکز این نشست بیشتر روی تقویت اعتمادسازی در میان جریان‌ها و چهره‌های مخالف طالبان، «ادامه و گسترش مقاومت برای آزادی افغانستان، افزایش فشار بر طالبان و حامیان این گروه و طرح بیرون‌رفت از بحران کنونی» خواهد بود.

در همین زمینه بی‌بی‌سی نیز خبری را منتشر کرده و گفته است که حدود ۳۵ چهره‌ی مخالف طالبان از تاریخ ۲۴ تا ۲۶ ماه جاری میلادی (اپریل) (۴ تا ۶ ثور) در وین گردهم می‌آیند تا در مورد «اقدامات سیاسی هماهنگ» در برابر طالبان بحث و گفت‌وگو کنند.

نخستین نشست چهره‌ها و شخصیت‌های مخالف طالبان در ۲۴ ماه سنبله سال گذشته‌ی خورشیدی به میزبانی انستیتوت امور بین‌المللی اتریش در وین برگزار شد و سه روز ادامه یافت.

در پایان این نشست، اشتراک‌کنندگان در یک اعلامیه‌ی مشترک بر حل معضل افغانستان از راه گفت‌وگوهای سیاسی و حمایت از مقاومت مردم افغانستان برای تأمین «خواست‌های مشروع و حق‌طلبانه‌ی‌شان» تأکید کرده بودند.