اطلاعات روز

«نخستین خلبان زن پروازهای تجاری در افغانستان» در اروپا خلبانی می‌کند

یک رسانه کانادایی در گزارشی نوشته است که محدثه میرزایی، «نخستین خلبان زن پروازهای تجاری در افغانستان» که با تسلط دوباره‌ی طالبان بر افغانستان شغلش را از دست داد، حالا در اروپا خلبانی می‌کند.

در گزارش روزنامه «تورنتو استار» که روز گذشته (یک‌شنبه، ۳ ثور) منتشر شده، آمده است که خانم میرزایی در ۲۱ سالگی خلبان شد و در پروازهای تجاری میان شهرهای افغانستان و پروازهای بین‌المللی به ترکیه، ازبیکستان، عربستان سعودی و هند رفت‌وآمد می‌کرد.

طبق این گزارش، محدثه میرزایی در ۲۴ اسد ۱۴۰۰ خورشیدی در حال برنامه‌ریزی برای پرواز به مقصد استانبول ترکیه بود که طالبان وارد کابل شدند و در میدان هوایی کابل هرج‌ومرج صورت گرفت.

میرزایی در آن زمان به‌عنوان یک مسافر در یک پرواز تخلیه به کی‌یف، پایتخت اوکراین رفت، اما مسئولان میدان هوایی کی‌یف از ورود او به‌دلیل نداشتن ویزای اوکراین جلوگیری کردند.

به نوشته‌ی «تورنتو استار»، محدثه میرزایی از کی‌یف به بلغارستان، جایی که یک دوره سه ماهه‌ی آموزش خلبانی را فرا گرفته بود، رفت و پس از سپری کردن چندین دور آزمون خلبانی، در ماه اسد سال گذشته‌ی خورشیدی گواهی‌نامه‌ی خلبانی اروپایی را به‌دست آورد.

در گزارش آمده است که محدثه میرزایی از ۱۶ سالگی تصمیم گرفت تا خلبان شود و به این رویایش در ۲۱ سالگی دست یافت. او در سال ۱۳۹۹ خورشیدی، نخستین پرواز تجاری خود را در افغانستان انجام داد.

«تورنتو استار» نوشته است: «او [محدثه میرزایی] ماه‌ها در آسمان افغانستان اوج گرفت. او با پرواز در داخل کشور با خدمه کاملا زن، در بخش هوانوردی غیرنظامی تاریخ ثبت کرد.»

«نخستین خلبان زن پروازهای تجاری در افغانستان» حالا ۲۴ سال سن دارد و درحالی در آسمان اروپا پرواز می‌کند که در کشور خودش دختران هم سن و سال او حتا اجازه‌ی رفتن به مکتب را ندارند.

محدثه میرزایی از شرکت هواپیمایی که با آن کار می‌کند، بنابر دلایل امنیتی نام نبرده است. او با اشاره به محدودیت‌های طالبان در برابر آموزش دختران و کار زنان، گفته است که این موانع نمی‌تواند جلوی زنان افغانستان را بگیرند.

محدثه میرزایی ابراز امیدواری کرده است که روزی با رفتن طالبان، افغانستان صلح‌آمیز شود و او نیز بتواند در آسمان کشور خودش پرواز کند.