Support Etilaatroz to Help Afghanistan’s Free Press Remain Alive
اطلاعات روز

خلبان‌های ارتش پیشین افغانستان مقیم پاکستان نگران امنیت و آینده‌ی‌شان هستند

نزدیک به ۴۰ خلبان و انجنیر پرواز قوای هوایی پیشین افغانستان که ماه‌ها است در پاکستان در بی‌سرنوشتی به‌سر می‌برند، با ابراز نگرانی در مورد امنیت و آینده‌ی خود و خانواده‌ه‌ی‌شان، خواستار انتقال به امریکا هستند.

یک نماینده‌ی این افراد که خواست نامش در خبر ذکر نشود، امروز (چهارشنبه، ۶ ثور) به روزنامه اطلاعات روز گفت که آنان در پاکستان به مکان زندگی مناسب و غذای کافی دسترسی ندارند و فرزندان‌شان نیز از آموزش محروم شده‌اند.

به‌گفته‌ی او، قیمت غذا در پاکستان هر روز در حال افزایش است و خلبان‌ها و انجنیران پرواز به حمایت‌های مالی نیاز دارند.

او گفت که سال‌ها دوشادوش نیروهای امریکایی در برابر تروریسم بین‌المللی جنگیده‌اند، اما اکنون به حال خود رها شده‌اند و در پاکستان نیز امنیت ندارند.

این نماینده‌ی خلبان‌ها و انجنیران قوای هوایی پیشین افغانستان افزود که باوجود داشتن اسناد قانونی برای اقامت، پولیس پاکستان به بهانه‌های مختلف به آنان مزاحمت می‌کنند.

او گفت که می‌ترسند روزی هویت‌شان به‌عنوان خلبان‌ و انجنیر پرواز افشا و توسط پولیس پاکستان به طالبان تسلیم داده شوند که در آن‌صورت امیدی به زنده‌ماندن ندارند.

این افراد از دولت امریکا می‌خواهند که آنان را از پاکستان به امریکا یا هر کشور دیگری که امنیت شان تضمین شود، انتقال بدهد.

آنان همچنین می‌گویند که به غیر از امریکا، هیچ‌کس دیگری آنان را کمک نمی‌تواند و تمام امیدشان به حمایت‌های دولت امریکا وابسته است.

چند ماه پیش نیز نزدیک به ۳۰ خلبان قوای هوایی پیشین افغانستان در یک نامه‌ی سرگشاده به وزارت‌های دفاع و خارجه و همچنین کنگره‌ی امریکا، خواستار اسکان به امریکا شده بودند.

با این حال، نماینده‌ی این افراد می‌گویند که در این مدت هیچ توجهی از سوی دولت امریکا به خواست‌های‌شان صورت نگرفته و آنان در بی‌سرنوشتی کابل به‌سر می‌برند.

از زمان تسلط طالبان بر افغانستان در ۲۴ اسد ۱۴۰۰ خورشیدی، هزاران شهروند افغانستان به‌شمول نظامیان پیشین از ترس طالبان به کشورهای همسایه، از جمله پاکستان و ایران پناه برده‌اند.