عکس: شبکه‌های اجتماعی

سازمان‌های حقوق‌ بشری: طالبان به سرکوب مدافعان حقوق بشر و مخالفان پایان دهند

اعضای «ائتلاف برای حقوق بشر در افغانستان» متشکل از چند سازمان حقوق بشری، از جمله سازمان عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر نسبت به ادامه‌ی سرکوب مدافعان حقوق بشر و مخالفان طالبان از سوی این گروه ابراز نگرانی کرده‌اند.

در بیانیه‌ی مشترک این سازمان‌ها که امروز (چهارشنبه، ۶ ثور) منتشر شده، از طالبان خواسته شده است تا هرچه زودتر به سرکوب مدافعان حقوق بشر و مخالفان این گروه پایان بدهند.

در بیانیه آمده است که سرکوب مداوم صداهای منتقد طالبان افزایش یافته و هدف آن خفه‌کردن حق آزادی بیان در کشور است.

در این بیانیه به بازداشت مرتضی بهبودی، خبرنگار فرانسوی افغانی‌الاصل، سید محمد حسینی، بنیان‌گذار بنیاد فرهنگی-هنری صدای هم‌وطن، کاظم امینی، شاعر و نویسنده و مطیع‌الله ویسا، فعال آموزش و پرورش اشاره شده است.

طبق این بیانیه، سخن‌گوی طالبان تنها بازداشت مطیع‌الله ویسا را به اتهام دست‌داشتن در «فعالیت‌های غیرقانونی» تأیید کرده و در مورد سایر افراد توضیحی نداده است.

سازمان‌های حقوق بشری در این بیانیه گفته‌اند که بازداشت این افراد در چارچوب سرکوب گسترده و حملات علیه جامعه‌ی مدنی افغانستان صورت گرفته است.

این سازمان‌ها علاوه کرده‌اند که بازداشت این افراد اقدامی آشکار و انتقام‌جویانه علیه کسانی است که نظریات خود را در رسانه‌های اجتماعی ابراز و به‌طور مسالمت‌آمیز به سیاست‌ها و عملکردهای سخت‌گیرانه‌ی طالبان اعتراض می‌کنند.

در بیانیه همچنین تأکید شده است که چنین اقدامات سیستماتیک و غیرقانونی برای ساکت‌کردن منتقدین حکومت طالبان، نقض حقوق بشر در افغانستان را تشدید می‌کند و باید فورا متوقف شود.

اعضای «ائتلاف برای حقوق بشر در افغانستان» در این بیانیه از طالبان خواسته‌اند که هرچه فوری و بدون قیدوشرط تمام کسانی را که صرفا به‌دلیل استفاده از حقوق‌شان برای آزادی بیان و آزادی اجتماعات مسالمت‌آمیز بازداشت کرده‌اند، آزاد کنند.

طبق این بیانیه، طالبان هرچه زودتر محل نگهداری بازداشت‌شدگان را افشا و اطمینان حاصل کنند که این افراد در مکان‌های رسمی بازداشت نگهداری می‌شوند و خانواده‌ها و وکلای‌شان به آنان دسترسی دارند.

از طالبان همچنین خواسته شده است که محافظت افراد بازداشت‌شده از شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها، به‌شمول سلول انفرادی طولانی و نامحدود را تضمین کنند.

همین‌طور، این سازمان‌ها از طالبان خواسته‌اند تا اطمینان حاصل کنند که با تمام افراد بازداشت‌شده براساس معیارهای سازمان ملل رفتار می‌شود.

این در حالی است که براساس معلومات سازمان‌های عضو این ائتلاف، طالبان از ماه آگست ۲۰۲۱ تا اکنون بارها به دفاتر سازمان‌های غیردولتی یورش برده و ده‌ها مدافع حقوق بشر را دستگیر کرده‌اند.

به‌گفته‌ی این سازمان‌ها، طالبان در این مدت معترضان را به‌گونه‌ی خودسرانه بازداشت و شکنجه کرده و زنان را نیز از کار منع کرده‌اند. در بیانیه آمده است: «در غیاب یک چارچوب قانونی روشن و قوه‌ی قضائیه‌ی کارآمد، افراد آسیب‌دیده هیچ ابزاری برای دفاع از حقوق خود در اختیار ندارند.»