شورای امنیت سازمان ملل: اقدام‌های تروریستی در افغانستان، باعث عقب‌گرد صلح نمی‌شوند

اطلاعات روز: شورای امنیت سازمان ملل پس از انجام دو حمله‌ی طالبان به روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته در کابل، اعلام کرد که اقدامات تروریستی در افغانستان باعث عقب‌گرد صلح در این کشور نمی‌شود. اما این سازمان از تهدید متداوم گروه طالبان در کشور ابراز نگرانی جدی کرده است.

بعد‌از‌ظهر پنج‌شنبه حمله با بمب در لیسه‌ی استقلال موجب کشته شدن یک شهروند خارجی شد. این حادثه پس از آن انجام شد که چند ساعت قبل از آن در حومه‌ی کابل، بر اثر یک حمله‌ی انتحاری بر بس منسوبان اردوی، شش سرباز کشته شدند. شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا با نشر اعلامیه‌ای حمله بر مرکز فرهنگی فرانسه در کابل را تقبیح کرده است.

وزارت خارجه‌‌ی فرانسه نیز انجام حمله بر مرکز فرهنگی این کشور در کابل را محکوم کرده و آن را وحشیانه خوانده است. لورن فابیوس، وزیر خارجه‌ی فرانسه می‌گوید که عاملان این رویداد باید شناسایی و به دادگاه کشانده شوند. در 13 سال گذشته طالبان حملات انتحاری و انفجاری را در اداره‌های دولتی و خصوصی انجام داده‌اند، اما حمله‌ی آنان بر مرکز فرهنگی و تماشاچیان تیاتر کم‌سابقه بوده است.

وزارت داخله اعلام کرد که در حمله‌ی روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته، در داخل تالار مرکز فرهنگی فرانسه هنگام اجرای‌ نمایش تیاتر، یک شهروند‌ خارجی کشته و حدود 10 تن دیگر زخمی شدند. این حمله هنگامی انجام شد که نمایشی به منظور تقبیح کردن حملات انتحاری و انفجاری از سوی بازیگران تیاتر در حال اجرا بود.

طالبان مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است. در همین حال، عبدالرحمان رحیمی، فرمانده‌‌ جدید پولیس کابل گفته است که حمله‌ کننده‌ی انتحاری 16 ساله بوده است. مرکز فرهنگی فرانسه در کابل مجتمعی شامل کتاب‌خانه، صنف‌های آموزش زبان و تالار نمایش تیاتر-سینما است.

این مرکز از مهم‌ترین مرکزهای تجمع فرهنگی در کشور به شمار می‌رود. اکثر برنامه‌های مهم فرهنگی و هنری کشور از چند سال بدین‌سو در همین مرکز برگزار شده‌اند. از جشنواره‌های بزرگ موسیقی گرفته تا جشنواره‌‌های بزرگ فیلم سینمایی و کمیدی-‌تراژیدی تیاتر.

این مرکز فرهنگی در محوطه‌ی لیسه‌ی استقلال در مرکز شهر کابل و در همسایگی کاخ ریاست جمهوری، در کنار وزارت خارجه، هوتل سرینا و شماری از نهادهای مهم دولتی قرار دارد. در این محل نیروهای امنیتی تدابیر ویژه‌‌ای دارند. با چنین تدابیر ویژه، این‌که انتحار کننده چگونه خودش را به داخل تالار مرکز فرهنگی فرانسه رسانده، هنوز مشخص نشده است.