روزنامه جمهوری اسلامی: دولت ایران اشتباه واگذاری سفارت افغانستان به طالبان را تصحیح کند

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله‌ی چاپ امروز خود با پرداختن به تنش بر سر حق‌آبه‌ی ایران از رود هیرمند، واگذاری سفارت افغانستان در تهران به طالبان را «اشتباه» خوانده و نوشته است که دولت ایران برای فشار بر طالبان اشتباه خود را تصحیح کند.

این رسانه نوشته است که دولت ایران برای حق‌آبه‌ی هیرمند، باید برخورد فعال داشته باشد و «روش‌های انفعالی هرگز نتيجه‌بخش نبوده است».

به‌نوشته‌ی روزنامه جمهوری اسلامی، مفهوم «برخورد فعال» نيز دميدن در طبل جنگ و رفتن به‌سوی برخورد نظامی و ايجاد درگيری نيست.

به‌باور نویسنده‌ی مطلب، منظور ریيس‌‌جمهور ایران که از کلمه «اخطار» استفاده کرد و وزير خارجه‌ی این کشور که تعبير «فشار» را به‌کار برد نيز رفتن به‌سوی روش‌های سياسی بازدارنده برای دورکردن طالبان از «خودسری، گردن‌کلفتی و امتناع از اجرای قانون است».

نویسنده آورده است که توسل به بهانه‌ی کمبود آب نيز با هدف عمل‌نکردن به تعهدات است و اطلاعات موجود و تصاوير ماهواره‌ای، همان‌طوری که کارشناسان گفته‌اند، از دروغ‌‌بودن اين ادعا خبر می‌دهند.

نویسنده سرمقاله‌ی روزنامه جمهوری اسلامی در ادامه نوشته است که رفتار طالبان در دو سال گذشته در زمينه‌های مختلف نشان می‌دهد که اين گروه مايل است ايران را درگير يک جنگ نمايد. در سرمقاله آمده است: «ايجاد ناامنی در منطقه، به‌ويژه واردساختن جمهوری اسلامی ايران به يک درگيری نظامی، مأموريتی است که گروه تروريستی طالبان به نيابت از امريکا برعهده دارد.»

نویسنده آورده است که مقام‌های ایرانی بايد با تصحيح خطای محاسباتی گذشته‌ی‌شان که در تعامل با طالبان داشتند، با توطئه‌ی جديد اين گروه هوشيارانه برخورد کنند.

او افزوده است که دولت ایران با در اختيار داشتن اهرم‌های سياسی می‌تواند طالبان را وادار به عقب‌نشينی و حتا تسليم‌شدن در برابر خواسته‌های منطقی ايران کند.

نویسنده نوشته است: «تصحيح اشتباه تحويل‌دادن سفارت افغانستان در تهران به طالبان يک نمونه از اين اهرم‌های سياسی است. شما اگر سياست تطهير طالبان را در تمام زمينه‌ها کنار بگذاريد، می‌توانيد بدون درگيری نظامی، اين گروه خودسر را وادار به تمکين کنيد.»

در روزهای اخیر حق‌آبه‌ی ایران از رود هلمند به یک موضوع داغ تبدیل شده و مقام‌های ایرانی پی‌هم به طالبان در صورت عدم تأمین حق‌آبه هشدار می‌دهند. طالبان اما در پاسخ گفته‌اند که به معاهده‌ی سال ۱۳۵۱ متعهد اند، اما به‌دلیل خشک‌سالی آب کافی وجود ندارد.