طالبان: موضوع بازدید هیأت ایرانی از بندهای آب افغانستان در معاهده‌ی هیرمند نیامده است

در حالی‌که مقام‌های ایرانی تأکید دارند که باید هیأت فنی این کشور، میزان آب رود هلمند در بندهای افغانستان را سنجش کند، ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان می‌گوید که در معاهده‌ی ۱۳۵۱ درباره‌ی سفر هیأت ایرانی چیزی گفته نشده است.

او در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی پشتو گفته است که با توجه به معاهده، ممکن است طالبان به هیأت ایرانی اجازه‌ی بازدید از بندهای آب افغانستان را ندهند.

مجاهد در پاسخ به این پرسش که ایران می‌گوید آب کافی وجود دارد و چگونه میزان آب هلمند مشخص شود، گفت که طالبان تیم‌های فنی دارند و در برخی جاها آب است.

او گفت: «در جاهایی که آب است ما آن را قبول داریم، مگر مسیر آب بسیار تشنه است و آبی که به طرف ایران آزاد می‌شود به ایران نمی‌رسد، جذب می‌شود.»

به‌تازگی خبرگزاری ایرنا تصاویر ماهواره‌ای از میزان آب در بندهای افغانستان را منتشر کرده و نوشته است که این تصاویر مقادیر قابل توجهی آب در بندهای کجکی و کمال‌خان را نشان می‌دهد و ادعای اخیر مقام‌های طالبان را رد می‌کند.

مقام‌های ایرانی تأکید دارند که باید ادعای طالبان درباره‌ی نبود آب توسط هیأت فنی مشترک راست‌‌آزمایی شود و اگر آب نباشد، بحث ندارند.

افغانستان و ایران برای تقسیم آب رود هلمند، در سال ۱۳۵۱ خورشیدی معاهده‌ای را امضا کرده‌اند.

مقام‌های ایرانی می‌گویند که براساس این معاهده، در سال‌های آبی باید سالانه ۸۲۰ میلیون متر مکعب آب از افغانستان وارد ایران شود؛ اما آنان مدعی اند که ایران این مقدار آب را دریافت نمی‌کنند.

ایران اخیرا به طالبان درباره‌ی عدم تأمین حق‌آبه‌ی آن کشور «اخطار» داده است. مقام‌های ایرانی می‌گویند که از هر ابزاری برای تأمین حق‌آبه‌ی کشورشان استفاده می‌کنند.

در حالی‌که در معاهده‌ی هیرمند آمده است که در صورت بروز اختلاف، دو کشور برای یافتن راه‌حل باید با هم گفت‌وگو کنند یا از شخص ثالث استفاده نمایند یا هم موضوع را به داوری بسپارند.