جاغوری
عکس: آرشیف

جزئیات تازه‌ از مرگ مرموز یک زن پرستار در جاغوری؛ شوهر نازدانه متهم به قتل او شد

خانواده‌ی زن پرستاری که چندی پیش به‌گونه‌ی مرموز در ولسوالی جاغوری غزنی جان باخته بود، مدعی است که شوهرش او را به قتل رسانده است.

این زن نازدانه نام داشت و در شفاخانه غجور جاغوری به‌گونه‌ی رضاکار کار می‌کرد. در ۲۶ ماه ثور منابع خبر دادند که جسد نازدانه در حالی‌که حلق‌آویز بوده، پیدا شده است. در آن زمان منابع گفته بودند که چگونگی مرگ این زن روشن نیست.

یک منبع امروز (پنج‌شنبه، ۴ جوزا) به روزنامه اطلاعات روز گفت خانواده‌ی نازدانه می‌گوید که شوهرش او را خفه کرده و به قتل رسانده‌ است. شوهر این زن نسیم نام دارد.

به‌گفته‌ی منبع، پدر و مادر نازدانه و پدر نسیم در همان روز رویداد در خانه‌ی‌شان بودند و دلیل حضور آنان هم دعوای نازدانه و شوهرش بوده است.

این رویداد صبح روز دوشنبه (۲۵ ثور) رخ داده است؛ در حالی‌که شب نازدانه و شوهرش با یک‌دیگر دعوا کرده بودند. به‌گفته‌ی منبع، نازدانه توسط نسیم لت‌وکوب شده بود و آثار ضرب‌وشتم نیز در عکسی که پس از مرگش گرفته شده، دیده می‌شود.

به‌گفته‌ی منبع، نازدانه در همان شب ماجرای دعوا و لت‌وکوب‌اش را با پدر و مادرش از طریق تماس تلفنی در میان می‌گذارد؛ اما پدر و مادر او، به‌خاطر دوری راه، صبح همان شب (دوشنبه) به خانه‌اش می‌آیند.

منبع توضیح داد که پدر و مادر نازدانه، با او و نسیم بگومگوهایی انجام می‌دهند، از جمله این‌که می‌گویند: «چرا جنگ می‌کنند؟» به‌گفته‌ی منبع، پس از آن‌که نازدانه آثار ضرب‌وشتم را به پدرش نشان می‌دهد، پدر او می‌گوید که دخترش را به خانه‌اش می‌برد تا «قضیه معلوم شود».

به‌گفته‌ی منبع، هنگامی که نازدانه دنبال لباس و فرزندانش رفت تا به‌ خانه‌ی پدرش برود، نسیم نیز از پشت او رفت.

این منبع به نقل از پدر و مادر نازدانه گفت: «وقتی که این دختر پشت لباس و فرزندان خود می‌رود، شوهرش هم از پشت سرش می‌رود. پدر و مادر دختر و پدر پسر در اتاق بوده‌اند. هشت تا دقیقه می‌گذرد که سروصدا بالا می‌شود که [می‌گوید] موتر را روشن کن. موتر روشن شد و جنازه را آورد به داخل موتر انداخت.»

به‌گفته‌ی منبع، هنگامی که نازدانه به شفاخانه منتقل شد، جان باخته بود.

به نقل از منبع، خانواده‌ی نازدانه مدعی است که او توسط شوهرش خفه شده، اما نسیم این ادعا را رد کرده و به خانواده‌ی همسرش گفته است که او خود را حلق‌آویز کرده است.

در روزی که این قضیه اتفاق افتاده، طنابی هم در سقف خانه‌ی نسیم و نازدانه آویزان بوده است. منبع به نقل از مادر نازدانه می‌گوید که پس از انتقال او به شفاخانه، برادر نسیم طناب را به‌خاطر این‌که وانمود کند او خودکشی کرده، به سقف اتاق آویزان کرده است.

به‌گفته‌ی منبع، نتیجه‌ی تحقیقات طبی عدلی درباره‌ی این قضیه تا اکنون اعلام نشده، اما جسد نازدانه دفن شده است.

این منبع می‌گوید که مسئولان جنایی طالبان در جاغوری می‌گویند که نازدانه خودکشی کرده است. به‌گفته‌ی منبع، مسئول جنایی طالبان در جاغوری حاضر نشده است که زخم دور گردن نازدانه را بررسی کند، زیرا گفته است که جنازه از یک زن است و او حاضر نیست زن نامحرم را ببیند.

در حال حاضر شوهر نازدانه در بند طالبان است. روشن نیست که نتیجه‌ی تحقیقات طب عدلی درباره‌ی مرگ او چه وقت منتشر می‌شود.

او دانش‌آموخته رشته‌ی پرستاری بود و ۲۷ سال سن داشت. نازدانه فعال اجتماعی هم بوده است.

از نازدانه دو کودک پسر و دختر به‌جا مانده‌اند.