طالبان در شهر کابل برخی از آموزشگاه‌ها را به‌روی دختران بستند

منابع در شهر کابل می‌گویند که طالبان برخی از آموزشگاه‌های خصوصی که هنوز به‌روی دختران باز بودند را بسته کرده‌اند.

پس از تعلیق آموزش و تحصیل دختران در مکاتب و دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌های خصوصی، از جمله مراکز آموزش زبان انگلیسی به‌روی دختران باز بودند.

منابع اما امروز خبر دادند که طالبان به‌گونه‌ی شفاهی به برخی از آموزشگاه‌ها گفته‌اند که دختران اجازه‌ی حضور ندارند.

یک منبع در غرب کابل گفت که دو مرکز آموزشی زبان انگلیسی به‌روی دختران بسته شده‌اند. این منبع اما افزود که آموزشگاه زبان انگلیسی «مسلم» هنوز به‌روی دختران باز است.

یک منبع دیگر در همین منطقه گفت که سایر آموزشگاه‌ها، از جمله آموزشگاه کاج که سال گذشته هدف حمله‌ی مرگ‌بار انتحاری قرار گرفت، «تا امر ثانی» به‌روی دختران بسته شده‌اند.

تا اکنون روشن نیست که دستور بسته‌شدن مراکز آموزشی خصوصی از سوی کدام نهاد طالبان صادر شده و دلیل آن چه بوده است.

گروهی از زنان معترض موسوم به «جنبش شنبه‌های ارغوانی» نیز گفته است که طالبان در ادامه‌ی سیاست‌های زن‌ستیزانه‌ی‌شان، یک‌بار دیگر با «وقاحت و بی‌شرمی» تمام تصمیم گرفتند که تمامی آموزشگاه‌ها را به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم در شهر کابل مسدود کنند.

در اعلامیه‌ی این جنبش معترض آمده است که طالبان در حالی دروازه‌های تمام نهادهای آموزشی و تحصیلی را به‌روی زنان بستند که برای ترویج سیاست‌های «افراطی و قرون‌وسطایی»شان، صدها مدرسه‌ی دینی ایجاد کرده‌اند.

این گروه از زنان با هشدار از مبدل‌شدن افغانستان به خواستگاه و کانون امن گروه‌های تندرو، از شهروندان خواسته‌اند که در برابر سیاست‌های زن‌ستیزانه‌ی طالبان سکوت نکنند.

طالبان پس از دست‌یافتن به قدرت مکاتب‌ را به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته کرده‌اند. این گروه اواخر سال گذشته تحصیل دختران در دانشگاه‌ها را نیز تعلیق کرد.

مقام‌های طالبان بارها اعلام کردند که ممنوعیت آموزش و تحصیل دختران موقتی است، اما روشن نیست که چه زمانی این ممنوعیت پایان می‌یابد.