عکس: وزارت دفاع ملی

تنش مرزی با ایران؛ فرمانده ارشد طالبان در نیمروز: محافظت از سرحدات مسئولیت ما است

همزمان با افزایش تنش‌های مرزی بین ایران و گروه طالبان، یک فرمانده ارشد این گروه در سفر به ولایت نیمروز گفته است که «حفاظت از سرحدات مسئولیت ما است».

قول اردوی «۲۱۵ العزم» طالبان امروز (چهارشنبه، ۱۰ جوزا) با نشر اعلامیه‌ای، گفته است که شراف‌الدین تقی، فرمانده این قول اردو به ولایت نیمروز رفته و «از کندک‌های سوم و پنجم سرحدی مستقر در مرز» دیدن کرده است.

در این اعلامیه آمده است که فرمانده قول اردوی العزم طالبان گفته است که این گروه «حفاظت از سرحدات» را مسئولیت خود می‌داند، اما افزوده که «با کشورهای همسایه متعهد به روابط دیپلماتیک می‌باشد».

این فرمانده ارشد طالبان در سفرش به ولایت نیمروز، با مسئولان واحدهای مرزی این گروه نیز دیدار کرده و به آن‌ها وعده‌ی همکاری در راستای حل مشکلات‌شان را داده است.

فرمانده قول اردوی ۲۱۵ العزم طالبان درحالی به ولایت نیمروز سفر کرده است که از صبح امروز ویدیوهایی از کاروان تانک‌ها و وسایط نظامی طالبان در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود و گفته می‌شود که این کاروان به سمت مرز اسلام‌قلعه در حرکت است.

گزارش‌هایی نیز وجود دارد که طالبان به مالکان موترهای باربری دستور تخلیه‌ی مرز اسلام‌قلعه را داده است.

منابع مستقل تا اکنون این دو موضوع را تأیید نکرده‌اند و سخن‌گویان طالبان نیز واکنشی نشان نداه‌اند.

اخیرا تنش مرزی بین ایران و طالبان افزایش یافته است و در آخرین درگیری مرزی بین دو طرف، یک مرزبان ایرانی و یک نیروی مرزی طالبان کشته شدند.

احمد وحیدی، وزیر امور داخله‌ی ایران امروز از طالبان خواسته است که به نیروهای‌شان توجیه کنند تا درگیری مجدد مرزی میان دو کشور رخ ندهد.