سوالات مسخره‌ای این هفته

نوید غورزنگ

من گاهی اوقات سئوال‌های مسخره‌ای به ذهنم می‌رسد. آن‌قدر مسخره که اگر اینجا مطرح کنم به یقین فوق صددرصد به من می‌خندید. اما اگر راست گپ را بپرسید، من صدقه خنده‌های تان. شما هرچه بیشتر بخندید، من خوشحال‌تر می‌شوم. برای همین چند سئوال مسخره را مطرح می‌کنم. اگر جوابی در ذهن تان رسید، با من شریک کنید تا من هم کمی بخندم.

سوال اول: از وقتی طالبان بر سرنوشت کشور و مردم مسلط شده، تعدادی از علمای شیعه‌ی افغانستان (از آن‌ها که از فرط تشیع بالکل طالب هستند) اندیوالی با طالبان را سیستم کرده‌اند. البته نمی‌توان نامش را اندیوالی گذاشت، چون آنچه تا اکنون از جانب این علمای فاضل مشاهده کرده‌ایم، بیشتر شبیه تو بنال من می‌ما‌لم است. آن زمان که حتا ایران «امارت اسلامی» را به رسمیت نشناخته بود، این علما پیدا و پنهان به تهران و بغداد رفتند و به آن‌ها گفتند که «امارت اسلامی» رفتار نیک با مردم و بخصوص شیعه‌ها دارند. وقتی هم از سفر برگشتند، به یک مولوی نه چندان عالم گزارش دادند که ما تلاش خود را کردیم و شما را به سویه‌ی خلفای راشدین بالا بردیم. رفته رفته ایران امارت را به رسمیت شناخت و کار بجایی رسید که وزیر خارجه‌ی ایران در حاشیه‌ی یک نشست رسمی به ملا متقی لبخند و تملق تقدیم کرد. چندی نگذشت که فِغان ایران برآمد و گاهی با زور و گاهی با تضرع از «امارت اسلامی» خواست که آب هیرمند را از ایران دریغ نکند. طالبان دید که اوهو اینه بخت! آب را دریغ کرد. تنش هر روز بیشتر شده رفت و مقامات ایرانی متوجه شدند که طالبان پلته پلته شوند هم زیر بار نمی‌روند. برای همین، دست به دامن علمای شیعه شدند و از آن‌ها خواستند که با طالبان گپ بزنند تا شاید قانع شوند. اما دل‌ها بسوزد، مقامات ایران نمی‌دانند که علمای شیعه‌ی افغانستان نزد طالبان چه منزلتی دارند. خوب سئوال همین است: همان علمایی که برای طالبان مُخ ایرانی‌ها و علمای شیعه خارج از افغانستان را زدند، نزد طالبان چه منزلتی دارند؟ آیا می‌توانند مُخ طالبان را برای ایران بزنند؟

سوال دوم:  «امارت اسلامی» پیروزی رجب طیب اردوغان در انتخابات ترکیه را تبریک گفت. طالبان بعد از زنان جدی‌ترین مخالفت را با انتخابات دارند. فکر می‌کنند انتخابات که برگزار شود، خود خدا ناراحت می‌‌شود. حالا سئوال این است که طالبان رجب طیب اردوغان را لوده فکر کرده یا نه؟

سوال سوم: یکی از اساتید دانشگاه به «امارت اسلامی» بابت عملکردش در دو سال گذشته، ۹۵ نمره داده. حالا سئوال این است که چه می‌شد همان نمره را صد اعلان می‌کرد؟ از کجای این استاد کم می‌شد؟ چرا این اساتید دانشگاه این‌چنینی، این‌قدر خسیس و بخیل اند؟ اگر یک استاد بامیانی یا پنجشیری به طالبان ۹۵ نمره بدهد، تا چند روز دیگر زنده خواهد بود؟

سوال چهارم: ذبیح‌الله مجاهد اعلام کرده بود که ملا حسن آخوند مریض شده است. به یاد دوران غنی افتادم. غنی هم باری مریض شده بود و کارش به عملیات کشید. وقتی عملیاتش بخیر سپری شد، یکی از معاونینش که دو پا داشت، دو بال هم قرض کرد و به نیپتون پرواز کرد. حالا همین ملاحسن آخوند هم یگان نفر دلسوز در دور و برش دارد یا نه؟

سوالات ختم شد. لاکن یک سوال آخری؛ یک رفیق دارم وقتی می‌گوییم فلانی آدم جالبی است، وی فوراً می‌پرسد که «به نظرت او زیاد جالبه یا طیاره که د هوا چرخک می‌زند؟» حالی اگر کدام آدم جالب می‌شناسید، بنشینید مقایسه کنید که فرد مورد نظر شما زیاد جالبه یا طیاره؟