اطلاعات روز

پیشنهاد طالبان به اسلام‌آباد برای دورکردن اعضای «تی‌تی‌پی» از نزدیکی خط دیورند

رانا ثناالله، وزیر امور داخله‌ی پاکستان گفته است که طالبان افغانستان به اسلام‌آباد پیشنهاد کرده‌اند تا اعضای تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) را از مناطق مرزی دیورند به سایر مناطق افغانستان انتقال دهند.

به گفته‌ی او، هدف از این پیشنهاد جلوگیری از دسترسی اعضای مسلح طالبان پاکستانی به مناطق مرزی افغانستان و پاکستان است.

وزیر داخله‌ی پاکستان این اظهارات را در گفت‌وگو با بخش اردوی صدای امریکا مطرح کرده است. او روشن نکرده که اسلام‌آباد چه پاسخی به پیشنهاد طالبان داده است.

ذبیح الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان هم درباره‌ی این پیشنهاد ابراز بی‌خبری کرده است.

مقام‌های پاکستانی می‌گویند که پس از روی‌کارآمدن طالبان در افغانستان، حملات طالبان پاکستانی در پاکستان افزایش یافته است.

وزیر داخله‌ی پاکستان گفته است: «پاکستان تقصیر این وضعیت را بر دوش طالبان افغانستان نمی‌اندازد، اما بدون شک این نقطه ضعف آنهاست.»

در ماه حوت سال گذشته یک رسانه پاکستانی گزارش داد که طالبان افغانستان برای کنترل تحریک طالبان پاکستانی، از جمله خلع سلاح و اسکان جنگ‌جویان این گروه، طرحی را با دولت پاکستان شریک کرده‌، اما با این شرط که هزینه‌ی اجرای این طرح را دولت پاکستان بپردازد.

اکسپرس تریبون در آن زمان نوشته بود که براساس برخی تخمین‌ها، بین هشت هزار تا ۱۲ هزار جنگ‌جوی تحریک طالبان پاکستان در افغانستان حضور دارد و اگر اعضای خانواده‌ی آنها نیز شامل شوند، این تعداد به ۳۰ هزار نفر می‌رسد.

گفته می‌شود که اعضای طالبان پاکستانی بیشتر در ساحات هم‌مرز با مناطق قبایلی حضور دارند، اگرچه طالبان در افغانستان حضور اعضای تی‌تی‌پی را انکار نیز می‌کنند.