اطلاعات روز

مجاهد: جامعه‌ی جهانی از ما حمایت نمی‌کند، چرا ما به خواست آن‌ها گوش دهیم

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان به روزنامه واشنگتن‌ پست گفته است که این گروه خواهان روابط خوب با جامعه‌ی جهانی است، اما این امر به‌گفته‌ی او، «نمی‌تواند تنها در یک طرف باشد».

او افزوده است: «آن‌ها (جامعه‌ی جهانی) هرگز از ما حمایت نخواهند کرد. پس [ما] چرا باید به خواسته‌های‌شان گوش دهیم؟»

سخن‌گوی طالبان در بخشی از گفت‌وگوی خود مدعی شده است که رهبر این گروه می‌خواهد روابط خوب با مردم و جامعه‌ی بین‌المللی داشته باشد.

ملا هبت‌الله آخوندزاده تا اکنون در انظار عمومی ظاهر نشده است. طالبان چند بار اعلام کرده که رهبر این گروه در مساجد و تجمعات حاضر شده، اما هیچ ویدیو یا عکسی از او منتشر نشده است.

مجاهد به روزنامه واشنگتن‌ پست گفته است: «او در این‌جا در یک خانه‌ی اجاره‌ای زندگی می‌کند، نه یک قصر مجلل در کابل. او می‌خواهد روابط بهتری با ملت و جامعه‌ی بین‌المللی داشته باشد.»

از دیدار رهبر طالبان با مقام‌های خارجی تنها یک‌بار گزارش شده است. طبق گزارش رویترز، هبت‌الله آخوندزاده اخیرا با شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه‌ی قطر دیدار کرده است.

به‌نوشته‌ی رویترز، در این دیدار در مورد حل تنش بین طالبان و جامعه‌ی جهانی گفت‌وگو شده که بیانگر تمایل طالبان برای بحث در مورد راه‌های پایان‌دادن به انزوای بین‌المللی این گروه است.

در گزارش رویتزر به نقل از یک منبع آگاه آمده است که دولت امریکا در جریان این گفت‌وگو قرار گرفته است و در حال هماهنگی روی همه‌ی موضوعات مورد بحث، از جمله ادامه‌ی گفت‌وگو با طالبان است.

رویترز نوشته است یکی دیگر از موضوعاتی که نخست‌وزیر قطر با رهبر طالبان در مورد آن بحث کرده «نیاز به پایان‌دادن ممنوعیت آموزش و اشتغال زنان» بوده است.

منبعی که به شرط محفوظ‌ماندن هویتش با رویترز صحبت کرده، گفته است که این نشست «بسیار مثبت» بوده و هبت‌الله آخوندزاده «بسیار علاقه‌مند» ادامه‌ی گفت‌وگو با جامعه‌ی جهانی بوده است.

با گذشت نزدیک به دو سال از تسلط طالبان بر کابل، تا اکنون هیچ کشوری این گروه را به‌گونه‌ی رسمی به‌عنوان حکومت افغانستان به رسمیت نشناخته است.

انتقال پایتخت از کابل به قندهار

رهبر طالبان در قندهار مستقر است و تصمیمات مهم این گروه هم در آن‌جا گرفته می‌شود، در حالی‌که جلسات کابینه در کابل برگزار می‌شود.

اخیرا دفتر سخن‌گوی طالبان هم به قندهار منتقل شده است. هیچ توضیح رسمی برای این تغییرات وجود ندارد.

واشنگتن پست نوشته است که آخوندزاده با انتقال مرکز قدرت به پایگاه سنتی طالبان، قدرت را تحکیم می‌کند؛ اقدامی که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی تشدید مخالفت رژیم این گروه با خواسته‌های بین‌المللی باشد.

مجاهد خاطرنشان کرده است که اکثر مقام‌های طالبان، از جمله وزیران و قضات دادگاه عالی این گروه در کابل است. به‌گفته‌ی او، «قدرت هنوز آن‌جا است».

یکی از تحلیل‌گران در کابل که نامی از او گرفته نشده، گفته است: «وقتی سخن‌گوی اصلی آن‌جا است، یعنی دولت آن‌جا است. قندهار در حال تبدیل‌شدن به پایتخت جدید است.»