اطلاعات روز

بازداشت ده‌ها مهاجر اهل افغانستان در اسلام‌آباد؛ «پولیس افراد را در بدل پول رها می‌کند»

منابع از میان مهاجرین افغانستان در شهر اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان می‌گویند که پولیس این کشور در کم‌تر از یک هفته‌ی اخیر ده‌ها مهاجر را بازداشت و زندانی کرده است.

منابع امروز (چهارشنبه، ۱۷ جوزا) به روزنامه اطلاعات روز گفتند که پولیس اسلام‌آباد شهروندان مهاجر افغانستان را در مکان‌های مختلف متوقف و از آن‌ها اسناد قانونی اقامت می‌خواهند.

به‌گفته‌ی این منابع، پولیس پاکستان برای بازداشت مهاجران اهل افغانستان حتا به محل سکونت آن‌ها نیز هجوم برده و مردان و زنان را بازداشت می‌کنند.

یکی از این منابع گفت که بیشتر افرادی در معرض خطر بازداشت قرار دارند که اسناد قانونی برای اقامت به‌شمول ویزا ندارند و یا تاریخ اعتبار ویزای آن‌ها گذشته است.

یکی دیگر از منابع گفت که دولت پاکستان می‌خواهد از مهاجرین به‌عنوان اهرم فشار در برابر سازمان ملل و کشورهای مهاجرپذیر استفاده کند.

به‌گفته‌ی این منبع، پولیس پاکستان نیز از مهاجرین استفاده کرده و با بازداشت مهاجرین بدون مدرک، آن‌ها را بیومتریک و دوباره در بدل پول رها می‌کند.

این منبع توضیح داد که پولیس پاکستان حتا مهاجرین دارای ویزا و اسناد قانونی را به بهانه‌های مختلف برای چندین ساعت متوقف می‌کند.

طبق اظهارات این منبع، بیشتر افرادی که در روزهای گذشته توسط پولیس اسلام‌آباد بازداشت شده‌اند، بدون مدرک هستند، اما از سوی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان (UNHCR) کارت دریافت کرده و به‌عنوان مهاجر به رسمیت شناخته شده‌اند.

با این حال، سفارت افغانستان در اسلام‌آباد که از سوی دیپلماتان طالبان اداره می‌شود، موضوع بازداشت مهاجران افغانستان از سوی پولیس پاکستان را تأیید کرده است.

این سفارت امروز در رشته‌توییتی نوشته است که روند بازداشت مهاجران افغانستان ادامه دارد و پولیس ضد تروریسم اسلام‌آباد تا اکنون نزدیک به ۲۵۰ نفر را بازداشت کرده است.

سفارت طالبان همچنین نوشته است که در میان افراد بازداشت‌شده دارندگان کارت اثبات ثبت نام (POR)، کارت شهروندی افغانستان (ACC) و افراد دارای پاسپورت قانونی نیز شاملند.

این سفارت در ادامه نوشته که در تلاش است تا از سرنوشت افراد بازداشت‌شده مطلع شود و در اسرع وقت آن‌ها را آزاد کنند.

سفارت طالبان از دولت پاکستان خواسته است که به روند بازداشت مهاجران افغانستان پایان دهد، زیرا به‌گفته‌ی این سفارت، این امر می‌تواند بر روابط دوجانبه کابل و اسلام‌آباد تأثیر منفی بگذارد.