ناصر کنعانی، سخن‌گوی وزارت امور خارجه‌ی ایران
Photo: via Iran MFA

حق‌آبه‌ی رود هلمند؛ ناصر کنعانی: توافق شده طالبان گام‌های جدید بردارند

پس از فروکش‌کردن تنش‌ها بر سر حق‌آبه‌ی رود هلمند بین ایران و طالبان، ناصر کنعانی، سخن‌گوی وزارت امور خارجه‌ی آن کشور گفته است که توافق شده تا طرف افغانستانی «گام‌های مثبت جدیدی» بردارد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای کنعانی امروز (دوشنبه، ۲۲ جوزا) در یک نشست خبری در پاسخ به سئوالی در مورد حق‌آبه‌ی ایران از رود هلمند گفته است که «گفت‌وگوهای خوبی با مقامات دولت موقت افغانستان در خصوص حقابه‌ی ایران از هیرمند انجام شده است».

سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی ایران افزوده است که در این گفت‌وگو‌ها «توافق شد که طرف افغانستانی گام‌های مثبت و جدیدی در خصوص حق‌آبه‌ی هیرمند بردارد و اقدامات فنی لازم انجام گردد».

آقای کنعانی با اشاره به «ضرورت حفظ فضای مثبت» بین دو کشور همسایه گفته است که «انتظار داریم طرف افغانستانی نسبت به تحویل حق‌آبه‌ی ایران به مسئولیت خود عمل کنند و حسن نیت خود را در این رابطه نشان دهند».

او افزوده است: «این موضوع حق مردم ایران به‌خصوص مردم سیستان و بلوچستان است و عمل به آن می‌تواند زمینه‌ساز تقویت همکاری‌های دو کشور در موضوعات مشترک شود.»

سخن‌گوی وزارت امور خارجه‌ی ایران در مورد توافق جدید با طالبان جزئیات نداده است.

طالبان نیز تا اکنون در این زمینه چیزی نگفته‌اند.

روابط ایران و طالبان درهفته‌های اخیر بر سر حق‌آبه‌ی رود هلمند و درگیری‌های مرزی تنش‌آلود شده بود.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران به طالبان در مورد حق‌آبه‌ی آن کشور از رود هلمند هشدار داده بود.

طالبان اما پاسخ دادند که به‌دلیل خشک‌سالی شدید، آب در بندهای کجکی و کمال‌خان نیست تا به سمت ایران رها شود. آنان همچنین خواستار حل تنش‌ها از طریق گفت‌وگو شدند.