اطلاعات روز

رویترز: یونیسف در حال مذاکره با طالبان درباره‌ی احتمال واگذاری پروژه‌های آموزشی است

خبرگزاری رویترز گزارش کرده است که صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در حال مذاکره با طالبان در مورد زمان‌بندی و اقدامات عملی برای احتمال واگذاری برنامه‌های آموزشی‌اش به این گروه است.

سامانتا مورت، سخن‌گوی یونیسف در افغانستان به رویترز گفته است که بحث‌های سازنده با وزارت معارف طالبان جریان دارد و سرپرست این وزارت تعهد سپرده است که صنف‌های آموزشی تا زمان پایان مذاکرات، ادامه داشته باشد.

او گفته است: «به‌منظور به حداقل رساندن اختلال در یادگیری کودکان، ضروری است که هر گونه واگذاری به سازمان‌های غیردولتی ملی به‌صورت استراتژیک انجام شود و شامل ارزیابی جامع و ظرفیت‌سازی باشد.»

دو منبع امدادی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که طالبان به سازمان‌های بین‌المللی اعلام کرده‌اند که این سازمان‌ها دیگر نمی‌توانند در پروژه‌های آموزشی مشارکت داشته باشند. اقدامی که از سوی سازمان ملل مورد انتقاد قرار گرفته است.

در تاریخ ۱۷ جوزای سال جاری منابع از سازمان‌های امدادی و طالبان به روزنامه اطلاعات روز تأیید کردند که طالبان فعالیت آموزشی مؤسسات خارجی را در افغانستان منع کرده‌اند.

یک منبع از میان طالبان گفته بود که فعالیت مؤسسات در بخش آموزش منع شده است، اما فعالیت صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) از این ممنوعیت مستثنا است.

وزارت معارف طالبان و سخن‌گویان این گروه تا اکنون به‌صورت رسمی در این باره اظهار نظر نکرده‌اند، اما در یک فایل صوتی که به نظر می‌رسد از اعضای طالبان است، شنیده می‌شود که او می‌گوید فعالیت مؤسسات خارجی در ساحه ممنوع شده است.

استفان دوجاریک، سخن‌گوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل این اقدام طالبان را نگران‌کننده و گامی هولناک به عقب دانسته است.

یونیسف نیز ضمن ابراز نگرانی در این مورد، گفته است که با این ممنوعیت ممکن است بیش از ۵۰۰ هزار کودک، از جمله ۳۰۰ هزار دختر از آموزش محروم شوند.