اطلاعات روز

سیگار: داعش بین هزار تا سه هزار جنگ‌جو در افغانستان دارد

اداره‌ی بازرس ویژه‌ی ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارشی ادعا کرده است که گروه داعش بین هزار تا سه هزار جنگ‌جو در افغانستان دارد.

این گزارش در ماه اپریل سال جاری میلادی تهیه شده است، اما به‌تازگی منتشر شده و واکنش گروه طالبان را برانگیخته است.

در گزارش سیگار آمده است که گروه داعش همچنان به حملات خود علیه طالبان و اقلیت‌های مذهبی در افغانستان ادامه می‌دهند و جدی‌ترین تهدید برای حکومت طالبان به شمار می‌رود.

سیگار در گزارش خود گفته است که طالبان با چالش‌های فزاینده برای تحکیم حاکمیت از سوی داعش و گروه‌های مقاومت، به‌ویژه «جبهه مقاومت» مواجه هستند.

در این گزارش همچنین به حضور اعضای شبکه القاعده و تحریک طالبان پاکستان اشاره شده و آمده است که تی‌تی‌پی از خاک افغانستان برای راه‌اندازی حملاتی در پاکستان استفاده کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان امروز (یک‌شنبه، ۲۸ جوزا) با نشر اعلامیه‌‌ای، گزارش سیگار را رد کرده و گفته است: «پروژه‌ی استخباراتی به‌نام داعش به‌شدت آسیب دیده و در حال نابودی است.»

مجاهد سیگار را به تبلیغات علیه گروه طالبان متهم کرده است و با اشاره به گزارش این نهاد گفته است که «ما به‌شدت این تبلیغات سیگار را رد می‌کنیم».

سخن‌گوی طالبان ادعا کرده است که این گروه کنترل کامل بر اوضاع دارد و به هیچ گروه یا جهتی اجازه نمی‌دهد که افغانستان را بی‌ثبات کند یا از خاک کشور «علیه کس دیگری» استفاده کند.

او افزوده که هیچ گروه مسلح خارجی در افغانستان فعال نیست و هیچ تهدید مسلحانه‌ی داخلی نیز در برابر این گروه وجود ندارد.

سخن‌گوی طالبان با اشاره به گزارش سیگار گفته است که این کار ممکن است اقدامات خودسرانه‌ی گروه‌های خاصی در ایالات متحده باشد یا این‌که این کشور می‌خواهد بار دیگر منطقه را بی‌ثبات و ناامن کند.

او تأکید کرده است که افغانستان تهدیدی برای کسی نیست و طالبان می‌خواهند روابط سازنده با جامعه‌ی جهانی، از جمله امریکا داشته باشند.

افزایش حضور داعش و سایر گروه‌های تروریستی در افغانستان پس از تسلط طالبان، تا اکنون بارها از سوی کشورها و نهادهای مختلف بین‌المللی مطرح شده است.

اما طالبان همواره این گزارش‌ها را رد کرده‌ و پروپاگند خوانده‌اند.