اطلاعات روز

تلاش طالبان افغانستان برای از سرگیری مذاکرات میان دولت پاکستان و طالبان پاکستانی

یک رسانه پاکستانی گزارش داده است که طالبان افغانستان تلاش خود را برای از سرگیری مذاکرات بین دولت پاکستان و طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) از سر گرفته‌اند. طبق این گزارش، هیأتی از بزرگان قبایل به تازگی با نور ولی محسود، رهبر طالبان پاکستانی دیدار کرده است.

به نوشته اکسپرس تریبون، این دیدار بخشی از تلاش‌ها برای بررسی احتمال از سرگیری مذاکرات میان طالبان پاکستانی و دولت پاکستان است، اگرچه منابع رسمی این موضوع را تأیید نکرده‌اند.

با این حال، یک مقام ارشد پاکستانی گفته است هیچ تغییری در سیاست دولت ایجاد نشده است. این مقام در حالی که خواسته نامش فاش نشود، افزوده است: «ما دیگر به دنبال گفت‌وگو با تحریک طالبان پاکستان نیستیم.»

این مقام گفته است که پاکستان یک شرط روشن گذاشته است: تحریک طالبان پاکستانی برای هر گفت‌وگو ابتدا باید تسلیم شود.

اکسپرس تریبون نوشته است که علیرغم امتناع پاکستان از گفت‌وگوهای صلح با طالبان پاکستانی، طالبان افغانستان همچنان به تلاش برای نزدیکی ادامه می‌دهد.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان در سفر خود به اسلام‌آباد در ماه می از گفت‌وگو با تحریک طالبان پاکستانی با وجود اینکه به او گفته شده بود اسلام‌آباد علاقه‌ای به گفت‌وگو ندارد، حمایت کرد.

مقام‌های پاکستان گفتند که با توجه به دورهای قبلی مذاکرات، پاکستان مستقیماً با تحریک طالبان پاکستان صحبت نخواهد کرد. به گفته آنها، اگر مذاکراتی در آینده انجام شود، از طریق طالبان افغانستان انجام خواهد شد.

مسئله تحریک طالبان پاکستان به یک مانع بزرگ بین پاکستان و دولت طالبان تبدیل شده است.

اکسپرس تریبون نوشته است که پاکستان از طالبان افغانستان ناامید شد زیرا با پناه‌دادن به تحریک طالبان پاکستان به منافع امنیتی خود توجه نکرد.

به نوشته این رسانه، در اسلام‌آباد این احساس وجود دارد که طالبان افغانستان هرگز علیه تحریک طالبان پاکستان از زور استفاده نخواهند کرد زیرا آنها «پسران کاکای ایدئولوژیک» هستند.

اکسپرس تریبون آورده است که اسلام‌آباد و کابل در تلاش برای یافتن راه‌حلی برای رسیدگی به موضوع تی‌تی‌پی هستند. یکی از پیشنهاداتی که در ماه‌های اخیر مطرح شد، انتقال جنگجویان تحریک طالبان پاکستان از مرزهای پاکستان به مناطق شمالی افغانستان بود. با این حال، طالبان افغانستان از پاکستان می‌خواهند که هزینه این طرح را متقبل شود.

به گفته منابع، علیرغم امتناع طالبان افغانستان از تعقیب تحریک طالبان پاکستان، پاکستان قصد ندارد سیاست خود در افغانستان را کنار بگذارد.