خانواده‌ی رضا شهیر: تا اکنون از سرنوشت او هیچ اطلاعی نداریم

اعضای خانواده‌ی رضا شهیر، خبرنگار سابق شبکه‌ی تلویزیونی «راه فردا» می‌گویند با گذشت چند روز از بازداشت این خبرنگار در مسیر کابل-هرات، هنوز از سرنوشت او هیچ اطلاعی ندارند.

وهاب شهیر، برادر این خبرنگار امروز (دوشنبه، ۲۹ جوزا) به روزنامه اطلاعات روز گفت که او روز چهارشنبه هفته‌ی گذشته از هرات به طرف کابل حرکت کرده بود و آنان دیروز خبر بازداشت‌اش را دریافت کرده‌اند.

او گفت که براساس اطلاعاتی که آنان دریافت کرده‌اند، این خبرنگار «توسط چند فرد مسلح با صورت‌های پوشانده‌شده» از مربوطات ولایت زابل بازداشت شده است.

به‌‌گفته‌ی وهاب شهیر، راننده‌ای که رضا شهیر در موتر او به سمت کابل در حرکت بوده، به آنان مشخصات او را گفته و تأیید کرده که او را طالبان از موتر پایین و با خود شان برده‌اند.

او گفت که ما دیگر هیچ معلوماتی از سرنوشت او نداریم و نمی‌دانیم که چه کسی او را با خود و به کجا برده است؛ «آیا طالبان بوده یا داعش یا کدام گروه مسلح دیگر».

او می‌گوید که رضا شهیر به‌دلیل عدم تمدید ویزایش از سوی دولت ایران، مجبور شد که با خانواده‌اش به افغانستان بازگردد.

به‌گفته‌ی وهاب شهیر، خانواده‌ی رضا سه روز پیش از خودش از هرات به سمت کابل آمده بودند.

او می‌گوید که رضا شهیر پیش از این نیز دو بار از سوی گروه طالبان لت‌و‌کوب و شکنجه شده بود.

مرکز خبرنگاران افغانستان و «سازمان حمایت از خبرنگاران افغانستان» از بازداشت این خبرنگار ابراز نگرانی کرده‌اند.

مرکز خبرنگاران افغانستان با نشر یک اعلامیه از طالبان خواسته است که سرنوشت این خبرنگار را روشن بسازند و در صورتی که بازداشت او واقعیت داشته باشد، «بدون قیدوشرط» رها شود.

سازمان حمایت از خبرنگاران افغانستان در اعلامیه‌ی خود نوشته است که نیروهای طالبان این خبرنگار را هنگام بازگشت از ایران، در شاهراه کابل-هرات و در منطقه‌ی «شاه‌جوی» ولایت زابل بازداشت کرده‌اند.

در اعلامیه‌ی این نهاد آمده است که نیروهای طالبان آقای شهیر را به‌جای نامعلومی منتقل کرده‌اند.

سازمان حمایت از خبرنگاران افغانستان گفته است که رضا شهیر پس از سقوط نظام جمهوریت به کشور ایران رفته بود، اما به‌دلیل عدم تمدید ویزایش، مجبور به بازگشت به افغانستان شد که در مسیر راه از سوی طالبان شناسایی و بازداشت شده است.

این نهاد از حکومت سرپرست طالبان خواسته است که «به جایگاه خبرنگاران» احترام قائل شده و رضا شهیر را از بند رها کند.

اما فرماندهی امنیه‌ی طالبان در زابل، با نشر یک اعلامیه گفته است: «گزارش‌ها در مورد بازداشت رضا شهیر از سوی نیروهای این گروه در ولسوالی شاه‌جوی این ولایت را به‌شدت رد می‌کند.»

گروه طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان تا اکنون بارها اقدام به بازداشت و شکنجه‌ی خبرنگاران کرده است و هم‌اکنون نیز شماری از خبرنگاران در زندان‌های این گروه زندانی هستند.