ائتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان: تعامل با طالبان راه حل نیست

ائتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان در واکنش به اظهارات یکی از اشتراک‌کنندگان نشست شورای حقوق بشر که خواستار تعامل جامعه جهانی با طالبان شد، گفته است که نگران دادن تریبون به افرادی است که تعامل با طالبان را چاره می‌دانند.

این ائتلاف در اعلامیه‌ای گفته است که طالبان اگر به تعامل و گفت‌وگو پابند می‌بودند تا کنون باید دست‌کم به یکی از تعهدات شان به جامعه جهانی به عمل می‌کردند.

دیروز (دوشنبه، ۲۹ جوزا) در نشست شورای حقوق بشر درباره‌ی زنان و دختران افغانستان، مدینه محبوبی، مدافع حقوق بشر خواستار تعامل جهان با حکومت سرپرست طالبان شد.

او گفت: «با مقام‌های حکومت سرپرست طالبان تعامل داشته باشیم تا آنان را وادار کنیم که به حقوق و امنیت فعالان، روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق بشر احترام بگذارند».

ائتلاف جنبش‌های اعتراضی اما گفته است که این صداها، ندای واقعی زنان افغانستان نیست و «هیچ زنی که باور به کرامت انسانی داشته باشد گفت‌وگو و تعامل با یک گروه تروریستی را پیشنهاد نمی‌کند».

این ائتلاف از ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر برای افغانستان و دوروتی استرادا، رییس گروه کاری مبارزه تبعیض به‌خاطر گزارش اخیر درباره‌ی وضعیت زنان و دختران افغانستان استقبال کرده است.

ائتلاف جنبش‌های اعتراضی افزوده است که این گزارش همه جوانب زندگی زنان افغانستان در سایه حاکمیت طالبان را تحت پوشش قرارداده است، اما «فقط شمه‌ای از زندگی زنان را به تصویر می‌کشد».

این ائتلاف تأکید کرده است که تعامل دوساله کشورها با طالبان هیچ نتیجه مثبتی در زندگی زنان و وضعیت حقوق بشر در افغانستان نداشته است.

ائتلاف جنبش‌های اعتراضی افزوده است که به کشورهای عضو در شورای حقوق بشر گوشزد می‌کند که از سیاست‌های خودداری کنند و دوگانه و آنچه که برای زنان در کشور‌های خود می‌خواهند را در حق زن افغانستان نیز روا بدارند.

این ائتلاف گفته است که کشورها آپارتاید جنسیتی در افغانستان را نادیده نگیرند و در مقابل آن از تدابیر اصولی و قانونی استفاده کنند.