عکس از (CMG پښتو)

طالبان از اجرای «حکم قصاص» بر یک فرد متهم به قتل در لغمان خبر دادند

دادگاه عالی طالبان از اجرای «حکم قصاص» بر یک فرد متهم به قتل در ولایت لغمان خبر داده است.

در اعلامیه‌ای که دادگاه عالی طالبان منتشر کرده، آمده است که این حکم امروز (سه‌شنبه، ۳۰ جوزا) در مسجد «عیدگاه» ولایت لغمان بالای یک متهم به‌نام اجمل فرزند نسیم اجرا شده است.

دادگاه عالی طالبان گفته است که این حکم را پس از تأیید هبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه اجرا کرده است.

براساس اعلامیه‌ی دادگاه عالی طالبان، اجمل متهم به قتل چندین نفر در دو مرحله بود.

در این اعلامیه آمده است که در اولین مرحله، او ساعت یک شب وارد خانه‌ی فردی به‌نام جمعه‌‌خان در ولسوالی قرغه‌ای ولایت لغمان شده و فرزندان او را به‌نام‌های اسحاق، حکیم‌الله، حقیار و لایقه با سلاح گرم به قتل رسانده بود.

دادگاه عالی طالبان افزوده است که در مرحله‌ی دوم، این متهم فردی را به‌نام سید ولی مشهور به «شینا» فرزند جمعه‌خان، توسط تفنگ به قتل رسانده بود.

در اعلامیه‌ی دادگاه عالی طالبان آمده است که در دعوی اول که در دادگاه ابتدائیه زون ننگرهار صورت گرفت، به‌دلیل عدم موجودیت شاهد و قسم‌ندادن متهم از سوی مدعی‌ها، قاضی‌های این گروه فیصله به «ترک قضا» صادر کرده بودند.

دادگاه عالی طالبان گفته است که اما در دعوی دوم براساس اقرار، قاضی‌های این گروه فیصله‌ی «قضا بالالزام» را صادر کردند.

این نهاد تحت کنترل طالبان گفته است که این موضوع در دادگاه‌های ابتدائیه، مرافعه و تمیز به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته و پس از آن حکم قصاص صادر شده است.

دادگاه عالی طالبان در اعلامیه‌ای خود گفته است مراسمی که برای اجرای این حکم با حضور شماری از مقام‌های این گروه در لغمان برگزار شده بود، با کشتن قاتل توسط وارثان مقتولان به پایان رسید.

گروه طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان تا اکنون دو مورد حکم قصاص را در ملاءعام اجرا کرده و در موارد مختلف دیگر، افراد را در ملاءعام شلاق زده است. نخستین مورد اجرای حکم قصاص در ملاءعام در ماه قوس سال گذشته در ولایت فراه در غرب افغانستان اجرا شد.

نهادهای حقوق بشری، مجازات افراد در ملاءعام و اجرای احکام سنگین قصاص و اعدام را «نقض حقوق بشر» می‌دانند و خواستار پایان‌دادن به آن هستند.