اطلاعات روز

کمیته‌ی بین‌المللی المپیک: همچنان نگران عدم دسترسی زنان و دختران افغانستان به ورزش هستیم

کمیته‌ی بین‌المللی المپیک می‌گوید که همچنان از عدم دسترسی زنان و دختران جوان افغانستان به ورزش، به‌شدت نگران است.

بورد اجرایی کمیته‌ی بین‌المللی المپیک دیروز (چهارشنبه، ۳۱ جوزا) در نشستی، وضعیت کمیته‌های ملی المپیک کشورهای افغانستان، گواتمالا، هند و سودان را بررسی کرده است.

کمیته‌ی بین‌المللی المپیک در اعلامیه‌ای که از این نشست منتشر کرده، در مورد افغانستان گفته است که محدودیت‌ها بر ورزش زنان و دختران با وجود درخواست‌های مکرر این نهاد، هنوز لغو نشده است و مغایر ارزش‌های المپیک چون عدم تبعیض، فراگیری و احترام است.

این نهاد گفته است که گزارش‌های دریافت کرده است که به دختران در مکاتب ابتدایی اجازه‌ی فعالیت ورزشی داده شده و آن را به‌عنوان «گام اول» می‌داند، اما تأکید می‌کند که این کافی نیست.

بورد اجرایی کمیته‌ی بین‌المللی المپیک از کمیته‌‌ی ملی المپیک و ریاست تربیت بدنی و ورزش افغانستان خواسته است که تلاش‌های‌شان را با عالی‌ترین مقام‌های طالبان به‌شدت تقویت و تسریع کنند تا در آینده‌ی نزدیک شاهد پیشرفت چشم‌گیر و نتایج مملوس در زمینه‌ی دسترسی زنان به ورزش باشیم.

این نهاد گفته است که وضعیت دسترسی زنان افغانستان را به ورزش در نشست بعدی خود در ماه اکتبر سال جاری میلادی و بعد از بازی‌های آسیایی بررسی خواهد کرد و این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که هرگونه تصمیمی را در مورد حفاظت از دسترسی زنان و دختران افغانستان به ورزش اتخاذ کند.

بورد اجرایی کمیته‌ی بین‌المللی المپیک گفته است که هنوز تصمیمی در مورد اشتراک هیأت کمیته‌ی ملی المپیک افغانستان و تیم این کشور در بازی‌های المپیک سال ۲۰۲۴ پاریس، اتخاذ نشده است.

این نهاد گفته است که به حمایت مستقیم خود از ورزشکاران افغانستان برای آمادگی و شرکت در المپیک ۲۰۲۴ پاریس ادامه می‌دهد.

گروه طالبان در ماه عقرب سال گذشته‌ی خورشیدی ورزش زنان را ممنوع کرد.

کمیته‌ی بین‌المللی المپیک هرگونه حمایت از کمیته‌ی ملی المپیک کشور را مشروط به دسترسی ایمن و فراگیر زنان و دختران افغانستان به ورزش کرده است.

این نهاد پیش از این تصمیم طالبان مبنی بر ممنوعیت ورزش زنان را به‌شدت محکوم کرده و تأکید کرده بود که بعد از این به‌صورت مستقیم از ورزشکاران افغانستان حمایت خواهد کرد.