AFGCentralbank

سرپرست بانک مرکزی طالبان: محدودیت‌های بانکی باعث انزوای مالی شده است

هدایت‌الله بدری، سرپرست بانک مرکزی طالبان در دیدار با فریدون سینیرلی اوغلو، هماهنگ‌کننده‌ی ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان گفته است که محدودیت بانکی باعث انزوای مالی شده است.

بانک مرکزی امروز (پنج‌شنبه، ۱ سرطان) با نشر خبرنامه‌ای گفته است که در این دیدار درباره‌ی همکاری‌های مشترک، رفع محدودیت‌ها بر سکتور بانکی، توسعه‌ی سکتور خصوصی و آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان بحث شده است.

به نقل از خبرنامه، بدری گفته است که تحریم‌های اعمال‌شده بر سکتور بانکی افغانستان تأثیرات منفی بر اقتصاد این کشور داشته و این محدودیت‌ها دسترسی بانک‌های افغانستان به بانک‌های بین‌المللی را با مشکل مواجه کرده و باعث انزوای مالی شده است.

سرپرست بانک مرکزی طالبان افزوده است که محدودیت بانکی بر افغانستان مانع توسعه اقتصادی است و مردم این کشور را با چالش مواجه‌ کرده است.

وی گفته است که تلاش‌های سازمان ملل متحد در کار مشترک با شرکای بین‌المللی، از جمله مؤسسات مالی در کاهش اثرات منفی تحریم‌ها بر سیستم بانکی افغانستان بسیار مهم است.

او خواستار همکاری سازمان ملل برای آزادی ذخایر ارزی افغانستان نیز شده است.

بانک مرکزی در خبرنامه‌‌ی خود گفته است که هماهنگ‌کننده‌ی ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته است که جهان خواهان روابط بهتر با افغانستان در همه زمینه‌ها است.

پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان، ذخایر بانک مرکزی در خارج مسدود و محدودیت‌های بانکی بر این کشور وضع شد.

تنها هفت میلیارد دالر ذخایر بانک مرکزی افغانستان در امریکا مسدود شد؛ اما نیمی از این پول تحت شرایطی آزاد شد و اکنون در بانکی در سوئیس است.