ایران ۹۰ هزار شهروند افغانستان را در فصل بهار به کشور بازگردانده است

حسین شرافتی راد، مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوی ایران گفته است که آن کشور در فصل بهار امسال ۹۰ هزار شهروند افغانستان را بازگردانده‌ است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا امروز (شنبه، ۳ سرطان) به نقل از این مقام ایرانی نوشته است که این افراد از طریق مرز دوغارون تایباد به افغانستان بازگردانده شده‌اند.

مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی ولایت خراسان رضوی ایران گفته است: «این تعداد شامل اتباع افغانستانی هستند که به‌صورت خود معرف و با میل شخصی قصد بازگشت به کشورشان را داشته و یا توسط نهادهای مربوطه از شهرهای تهران و دیگر نقاط کشور جمع‌آوری شده و به اردوگاه مشهد منتقل شدند.»

او افزوده که «در نهایت پس از انجام مراحل قانونی در اردوگاه ویژه‌ی اتباع در مشهد، این افراد از طریق مرز دوغارون به کشورشان بازگردانده شدند».

این مقام ایرانی گفته است که آنان در بهار سال ۱۴۰۱ خورشیدی نیز ۸۶ هزار و ۱۶ شهروند افغانستان را به کشورشان بازگردانده بودند.

حکومت ایران تا اکنون بارها به‌دلیل اخراج اجباری مهاجران اهل افغانستان از آن کشور، مورد انتقاد قرار گرفته است.

براساس آمارهای که خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از مقام‌های آن کشور ارائه کرده، در حال حاضر حدود پنج میلیون شهروند افغانستان در ایران به‌سر می‌برند.

پس از تسلط دوباره‌ی طالبان بر افغانستان، شمار زیادی از شهروندان به‌دلیل ترس از جان‌شان و بیکاری و فقر، به کشور ایران رفتند و در نتیجه شمار مهاجران اهل افغانستان در آن کشور به‌صورت چشم‌گیر افزایش یافت.