اطلاعات روز

سازمان ملل: افغانستان در سال ۲۰۲۲ میلادی ۸۰ درصد از تریاک جهان را تولید کرده است

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد اعلام کرده که افغانستان در سال ۲۰۲۲ میلادی ۸۰ درصد از تریاک جهان را تولید کرده است.

این نهاد گزارش سال ۲۰۲۳ خود را در مورد مواد مخدر در جهان، دیروز (یک‌شنبه، ۴ سرطان) منتشر کرده است.

در بخشی از این گزارش آمده است که در سال ۲۰۲۲ میلادی در افغانستان شش هزار و ۲۰۰ تُن تریاک تولید شده است که برابر است با ۸۰ درصد از تولید تریاک در سراسر جهان.

این نهاد پیش‌بینی کرده است که در سال ۲۰۲۲ میلادی در سراسر جهان هفت هزار و ۸۰۰ تن تریاک تولید شده است.

در بخشی از گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد آمده که ممکن است در سال ۲۰۲۳ میلادی کشت تریاک در افغانستان به‌دلیل ممنوعیت سراسری، با کاهش شدید روبه‌رو شود.

این نهاد افزوده که از کاهش کشت تریاک در افغانستان، جهان سود خواهد برد، اما به زیان بسیاری از کشاورزانی خواهد بود که راه‌های جایگزین برای درآمدزایی ندارند.

در گزارش این نهاد آمده است که همچنین افغانستان یکی از تولید‌کنندگان عمده‌ی مت‌آمیفتامین‌ها در منطقه است و کاهش کشت تریاک می‌تواند تولیدکنندگان را به سمت تولید مواد مخدر مصنوعی بکشاند.

بخش افغانستان دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد نیز در اعلامیه‌ای که به‌مناسبت «۲۶ جون، روز جهانی مبارزه با سوءمصرف و قاچاق مواد مخدر» منتشر کرده، گفته است که در افغانستان ۳.۵ میلیون نفر مواد مخدر استفاده می‌کنند.

براساس اعلامیه‌ی این نهاد، این تعداد نفر ۱۰ درصد از کل جمعیت افغانستان را تشکیل می‌دهند. به نقل از اعلامیه، استفاده از مواد مخدر یکی از بحرانی‌ترین چالش‌های صحی در افغانستان به‌شمار می‌رود که مردان، زنان و کودکان با آن مواجه هستند.

در گزارش این نهاد آمده است که از زمان تسلط دوباره‌ی طالبان بر افغانستان، بسیاری از مراکز درمان اعتیاد به مواد مخدر به‌دلیل محدودیت منابع مالی، در تقلا برای ادامه‌ی فعالیت خود هستند.

این در حالی است که طالبان ادعا می‌کنند که کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان نزدیک به صفر رسیده است.

اخیرا یک نهاد بریتانیایی نیز با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای ادعا کرد که کشت تریاک در افغانستان به‌صورت چشم‌گیر کاهش یافته است.