عفو بین‌الملل: حذف زنان و دختران افغانستان از زندگی عمومی، جنایت علیه بشریت است

سازمان عفو بین‌الملل بار دیگر تأکید کرده است که حذف زنان و دختران افغانستان از زندگی عمومی، جنایت علیه بشریت است.

این نهاد امروز (شنبه، ۱۰ سرطان) با نشر توییتی گفته است که طالبان در این مورد باید پاسخ‌گو قرار داده شوند.

سازمان عفو بین‌الملل در ویدیوی کوتاهی که در توییتر منتشر کرده، بخش‌هایی از گزارش این نهاد و کمیسیون بین‌المللی حقوق‌دانان در مورد وضعیت زنان افغانستان را بار دیگر برجسته کرده است.

این نهاد گفته است که زنان افغانستان از حقوق و آزادی‌های اساسی‌شان محروم شده‌اند و دیگر قادر به مشارکت در فضاهای عمومی و سیاسی نیستند.

عفو بین‌الملل افزوده است: «صدای‌ آنان خاموش شده و رویاهای‌شان از بین رفته است. فرصت‌های آموزشی و رشد حرفه‌ای از آنان گرفته شده و از لباس‌پوشیدن و رفت‌وآمد آزادانه منع شده‌اند.»

این نهاد افزوده که هرگونه صحبت برای دفاع از حقوق‌ زنان افغانستان، با بی‌رحمی و خشونت پاسخ داده شده است.

عفو بین‌الملل گفته است که بازداشت خودسرانه، شکنجه و بی‌احترامی آشکار به حقوق اساسی بشری زنان افغانستان اکنون تبدیل به یک دستور روزمره شده است.

این نهاد گفته است که رفتار طالبان علیه زنان افغانستان می‌تواند جنایت علیه بشریت به شمار رود و اکنون زمان آن است که جامعه‌ی جهانی برخیزد و اقدام کند.

عفو بین‌الملل گفته است: «عدالت و پاسخ‌گویی باید اجرا شود. زنان و دختران افغانستان مستحق وضعیت بهتر از این هستند. آنان سزاوار دسترسی به عدالت هستند. آنان سزاوار برابری هستند. آنان مستحق این نیستند که برای جنسیت‌شان سرکوب شوند.»

پیش از این سازمان عفو بین‌الملل و کمیسیون بین‌المللی حقوق‌دانان با نشر یک گزارش مشترک گفته بودند که رفتار طالبان با زنان افغانستان باید به‌عنوان جنایت احتمالی علیه بشریت بررسی شود.