Photo: UNICEF

جاپان ۱۰ میلیون دالر به بخش آموزش افغانستان کمک کرد

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) می‌گوید که دولت جاپان از طریق آژانس همکاری بین‌المللی جاپان (جایکا)، ۱۰ میلیون دالر به بخش آموزش افغانستان کمک کرده است.

یونیسف امروز (جمعه، ۱۶ سرطان) در اعلامیه‌ای گفته است که با این مقدار کمک جاپان، بیش از ۷۱ هزار کودک در افغانستان می‌توانند آموزش شان را ادامه دهند.

در اعلامیه‌ی یونیسف آمده است که ۶۰ درصد دختران و ۴۶ درصد پسران در حال حاضر به آموزش دسترسی ندارند.

به‌گفته‌ی یونیسف، حتا زمانی که کودکان در مکاتب ثبت نام می‌کنند، همیشه در حال یادگیری نیستند، زیرا سال‌ها جنگ، همراه با زیرساخت‌های ضعیف، برخی مکاتب را برای کودکان ناامن کرده است.

این نهاد گفته است که بسیاری از مکاتب دولتی افغانستان فاقد صنف‌های درس کافی، آموزگاران واجد شرایط، وسائل مکاتب و امکانات مراقبت‌های صحی هستند.

یونیسف گفته است که با کمک جاپان، محیط‌های آموزشی برای ۵۵ هزار کودک را با ساخت و بازسازی صنف‌ها، ایجاد وسائل شست‌وشو و توالت بهبود می‌بخشد. همچنین زمینه‌ی دسترسی  16 هزار و ۵۰۰ کودک به آموزش را فراهم می‌کند.

یونیسف به نقل از تاکاشی اوکادا، سفیر جاپان در افغانستان گفته است که هر کودکی سزاوار یک صنف درس امن و مجهز است، جایی که بتواند روی درس‌های خود تمرکز کند و به کیفیت آموزش آموزگاران خود اعتماد کند.

در حال حاضر دختران بالاتر از صنف ششم زیر حاکمیت طالبان به آموزش دسترسی ندارند.

طالبان فعالیت آموزشی شماری از مؤسسه‌های خارجی را نیز منع کرده‌اند.