اطلاعات روز

یک فرمانده ارشد گروه جماعت‌الاحرار پاکستان در پکتیکا کشته شد

رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که یک عضو ارشد جماعت‌الاحرار، شاخه‌ی انشعابی طالبان پاکستانی در شهر شرنه، مرکز ولایت پکتیکا کشته شده است.

به گزارش رسانه اکسپرس تریبون، این فرد محمد داوودزی نام داشت و مسئول جماعت‌الاحرار در کراچی پاکستان بود.

این رسانه نوشته است که منابعی در میان تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) تأیید کردند که محمد داوودزی دیروز (جمعه، ۲۳ سرطان) در مرکز پکتیکا توسط افراد مسلح ناشناس کشته شده است.

اکسپرس تریبون افزوده است که این جنگ‌جو توسط مقام‌های پاکستانی به اتهام دست‌داشتن در چندین حمله، اخاذی و قتل‌های هدفمند در سراسر کشور تحت تعقیب بود.

به‌نوشته‌ی این رسانه، دو نفر از برادران داوودزی به‌نام‌های «میان جعفر» و «قاری قدیم» نیز در عملیات نظامی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان در سال‌های آخر حکومت پیشین به رهبری اشرف غنی کشته شدند.

منابع در گفت‌وگو با اکسپرس تریبون افزودند که جماعت‌الاحرار یک گروه انشعابی بود که در آگوست ۲۰۲۰ با تحریک طالبان پاکستانی ادغام شد؛ اما پس از آن‌که عمر خالد خراسانی، مؤسس آن در آگوست ۲۰۲۲ در یک انفجار مرموز در شرق افغانستان کشته شد، بار دیگر از تی‌تی‌پی جدا شد.

رهبر این گروه در حالی در افغانستان کشته شده که ارتش پاکستان به‌تازگی با نشر بیانیه‌ای گفته است که این کشور در مورد پناهگاه‌ها و آزادی رفت‌وآمد اعضای طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) در افغانستان نگرانی‌های جدی دارد.

در این بیانیه آمده است که انتظار می‌رود حکومت طالبان به معنای واقعی و در راستای تعهدات مندرج در توافق‌نامه‌ی دوحه، اجازه‌ی استفاده از خاک افغانستان برای ترور علیه هیچ کشوری را ندهد.

در بیانیه‌ی ارتش پاکستان همچنین تأکید شده است: «دخالت شهروندان افغانستان در اقدامات تروریستی در پاکستان یکی دیگر از نگرانی‌های مهم است که باید مورد توجه قرار بگیرد. چنین حملاتی غیرقابل تحمل است و پاسخ مؤثر نیروهای امنیتی پاکستان را در پی خواهد داشت.»