via Social Media

کنگو در سال جاری میلادی در افغانستان جان ۴۷ نفر را گرفته است

سازمان جهانی صحت می‌گوید که شمار مرگ‌ومیر ناشی از بیماری تب‌ خونریزی‌دهند یا کنگو از ابتدای سال جاری میلادی تا اکنون به ۴۷ نفر رسیده‌ است.

به‌گفته‌ی این سازمان، تنها در هفته‌ی بیست‌وهفتم ۲۰۲۳، در مجموع ۲۷ مورد مثبت ابتلا به کنگو شناسایی شده که با احتساب آن، شمار موارد مثبت کنگو در ۳۲ ولایت به ۴۹۴ مورد رسیده است.

در گزارش سازمان جهانی صحت که امروز (پنج‌شنبه، ۲۲ سرطان) منتشر شده، آمده است که از مجموع بیماران ۹۹.۸ درصد آنان افراد بالاتر از سن پنج سال و ۲۸.۵ درصد زنان بوده‌اند.

به‌گفته‌ی سازمان جهانی صحت، بیشترین موارد کنگو در قندهار، هلمند، بلخ و کابل شناسایی شده است.

سازمان جهانی صحت افزوده است که سه مورد مرگ‌ نیز در هفته‌ی بیست‌وهفتم ثبت شده که در مجموع شمار مرگ‌ومیر از ابتدای سال ۲۰۲۳ به ۴۷ نفر رسیده است.

به‌گفته‌ی این سازمان، مرگ‌ومیر در ۱۶ ولایت، از جمله ۱۹ مورد در کابل، شش مورد در بلخ، پنج مورد در تخار، سه مورد در پروان، دو مورد در جوزجان، دو مورد در قندهار و یک یک مورد در ولایت‌های بدخشان، بغلان، فاریاب، غزنی، کاپیسا، خوست، قندوز، پکتیا، سرپل و میدان‌وردک ثبت شده است.

تب خونریزی‌دهنده یک بیماری ویروسی است که از کنه‌ها و دام‌ها به انسان منتقل می‌شود.

داکتران می‌گویند که برای پیش‌گیری از کنگو در قدم نخست باید تماس با حیوانات به حداقل برسد. هچنین آگاهی‌دهی به مردم از خطرهای این بیماری و داروپاشی حیوانات بخشی از راه‌های پیش‌گیری این ویروس است.

موارد ابتلا به این بیماری در افغانستان در روزهای عید قربان افزایش می‌یابد.