یوناما: طی دو ماه اخیر ۳۴ نفر در حملات و انفجار مهمات به‌جامانده از جنگ در افغانستان کشته شده‌اند

دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) با نشر گزارشی درباره‌ی وضعیت حقوق بشر در ماه‌های می و جون در این کشور، گفته است که طی این دو ماه ۳۴ نفر در حملات انفجاری و انفجار مهمات به‌جامانده از جنگ کشته و ۷۵ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

در این گزارش یوناما که امروز (دوشنبه، ۲۶ سرطان) منتشر شده، آمده است که تنها طی دو ماه اخیر، در حملات ناشی از مواد تعبیه‌‌شده‌ی منفجره، دست‌کم ۱۵ نفر کشته و ۴۹ نفر زخمی شده‌اند. به‌گفته‌ی یوناما، اکثریت «مطلق» قربانیان غیرنظامیان هستند.

یوناما گفته است که اکثریت این تلفات در دو حمله در شهر فیض‌آباد، مرکز ولایت بدخشان رخ داده است که داعش مسئولیت آن‌ها را برعهده گرفته است.

یکی از این حملات در ششم جون نثاراحمد احمدی، معاون والی طالبان در بدخشان را هدف قرار داد که در این حمله او و راننده‌اش کشته و ۱۳ نفر دیگر زخمی شدند.

در حمله‌ی دوم در هشتم جون، یک مهاجم انتحاری مراسم تشییع جنازه‌ی نثاراحمد احمدی را هدف قرار داد که در نتیجه ۱۳ نفر کشته و ۳۶ نفر دیگر زخمی شدند.

یوناما گفته است که از ۱۵ آگست ۲۰۲۱، زمانی که طالبان به قدرت رسیدند، تا ماه می ۲۰۲۳ در مجموع کشته‌شدن هزار و ۹۵ نفر و زخمی‌شدن دو هزار و ۶۷۹ نفر را ثبت کرده است. به‌گفته‌ی یوناما، سه چهارم این تلفات را غیرنظامیان تشکیل می‌دهند که شامل ۷۰۱ کشته و دو هزار و ۱۱۳ زخمی است.

یوناما گفته است که این افراد در حملات بمب‌های دست‌ساز در مناطق پرجمعیت، از جمله عبادتگاه‌ها، مدارس و بازارها کشته شده‌اند.

این دفتر همچنین علاوه کرده است که حملات انتحاری حتا پس از تسلط طالبان بر افغانستان همچنان یک نگرانی قابل توجه است.

تلفات مواد انفجاری به‌جامانده از جنگ

یوناما در گزارش خود افزوده است که در ماه‌های می و جون ۴۵ مورد تلفات غیرنظامیان در انفجارهای برخاسته از مواد انفجاری به‌جامانده از دوران جنگ را ثبت کرده است. به‌گفته‌ی یوناما، در این انفجارها ۱۹ نفر کشته و ۲۶ نفر زخمی شده‌اند.

این نهاد گفته است که اکثریت قربانیان انفجار مهمات جنگی را کودکان تشکیل می‌دهند که معمولا مواد منفجرناشده را به‌حیث آهن‌آلات کهنه گردآوری می‌کنند.

براساس آخرین گزارش‌ها، نزدیک به ۶۰۶ کیلومتر مربع خاک افغانستان آلوده به ماین و مهمات انفجاری است.

آمار کمیته صلیب سرخ نشان می‌دهد که در جریان سال گذشته‌ی میلادی ۹۹۵ نفر در نتیجه‌ی انفجار ماین و مهمات منفجرنشده در افغانستان کشته یا زخمی شده‌اند.

از این میان، ۹۷ درصد غیرنظامیان و ۵۶ درصد از مجموع کل آنان، کودکان هستند که در پی ۴۵۰ انفجار ماین و مهمات منفجرنشده در افغانستان کشته یا زخمی شده‌اند.