سازمان ملل: طالبان به محدودکردن حقوق زنان و دختران ادامه می‌دهند

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) می‌گوید که طالبان به محدودکردن حقوق زنان و دختران ادامه می‌دهند و این محدودیت‌ها در حال افزایش است.

یوناما امروز (دوشنبه، ۲۶ سرطان) با نشر گزارشی در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان در ماه‌های می و جون سال جاری میلادی، به موارد مختلف از محدودیت‌های جدید بر حقوق زنان اشاره کرده است.

در این گزارش آمده است که وزارت صحت عامه‌ی طالبان در سوم ماه می، تنها به دانشجویان مرد اجازه‌ی اشتراک در آزمون «اکمال تخصص» را داد و این محدودیت بر ممنوعیت تحصیل دختران در رشته‌ی طب و در عموم در دانشگاه‌ها افزوده شد.

یوناما گفته است که پولیس طالبان در راستای تطبیق محدودیت‌ها بر سفر زنان، در اول ماه می دو کارمند زن یک مؤسسه‌ی بین‌المللی را از یک میدان هوایی به‌دلیل سفر بدون محرم، بازداشت کردند.

در این گزارش آمده است که مأموران استخبارات طالبان در سوم ماه جون سال جاری میلادی یک زن قابله را در حالی‌که به محل کارش در حرکت بود، بازداشت و از او در مورد کار با یک مؤسسه‌ی غیردولتی بین‌المللی تحقیق کردند.

براساس این گزارش، این زن مدت پنج ساعت در بازداشت استخبارات طالبان بوده و آنان او را تهدید کرده بودند که اگر به کارش ادامه دهد، کشته خواهد شد.

یوناما در گزارش خود گفته است که این زن دو روز بعد از این تهدید، استعفا داد.

در این گزارش همچنین آمده است که مأموران امر به معروف و نهی از منکر طالبان به‌تاریخ ۱۹ ماه جون یک زن را در ولایت بامیان لت‌وکوب نموده و از پارک عمومی بیرون کشیدند.

این نهاد افزوده که در این دو ماه مواردی را ثبت کرده است که طالبان در امور مؤسسات غیردولتی تحت اداره‌ی زنان یا مؤسسه‌های غیردولتی‌ای که زنان را استخدام می‌کنند، مداخله کرده‌اند.

در این گزارش آمده که مسئولان امر به معروف و نهی از منکر طالبان اموال یک مؤسسه‌ی غیردولتی را به‌دلیل این‌که توسط یک زن اداره می‌شد ضبط کرده‌اند و وزارت اقتصاد این گروه جواز دو مؤسسه‌ی غیردولتی دیگر را به‌دلیل حضور کارمندان زن در دفترهای‌شان لغو کرده‌اند.

یوناما در گزارش خود گفته است که محدودیت‌های شدید بر زنانی که کارمند سازمان‌ ملل متحد بودند، فعالیت‌های این سازمان را متأثر ساخته است.

این نهاد افزوده که به استثنای تعدادی محدود، تمام کارمندان داخلی یوناما، چه زن و چه مرد، از ۱۵ ماه اپریل به این‌سو از خانه کار می‌کنند.

گروه طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان محدودیت‌های شدیدی بر حقوق زنان در عرصه‌های مختلف وضع کرده‌اند.

کارشناسان سازمان ملل متحد اخیرا در گزارشی مشترک گفته‌اند که طالبان در افغانستان به‌طور سیستماتیک حقوق بشری زنان و دختران را محدود کرده‌اند و چنین رفتاری می‌تواند «آپارتاید جنسیتی» باشد.