عکس: شبکه‌های اجتماعی

نمایندگان امریکا در قطر با سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان دیدار می‌کنند

توماس وِست و رینا امیری، نمایندگان امریکا در امور افغانستان قرار است در قطر با هیأتی از طالبان به ریاست امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی این گروه دیدار و گفت‌وگو کنند.

عبدالقهار بلخی، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان صبح امروز (پنج‌شنبه، ۵ اسد) در رشته‌توییتی نوشته است که برای این گروه در این مذاکرات حذف تحریم‌ها و لیست سیاه، آزادسازی ذخایر بانکی افغانستان و بحث نقض حریم هوایی افغانستان در اولویت قرار دارد.

پیشتر وزارت خارجه‌ی امریکا با نشر بیانیه‌ای گفته بود که توماس وست و رینا امیری، نمایندگان این کشور از ۲۶ تا ۳۱ جولای به قزاقستان و قطر سفر می‌کنند.

به نقل از بیانیه، نمایندگان امریکا در آستانه با مقام‌های قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و اوزبیکستان در نشست ویژه‌ی «C5+1» در مورد افغانستان دیدار خواهند کرد.

وزارت خارجه‌ی امریکا گفته است که وست و امیری همچنین با اعضای جامعه‌ی مدنی با تمرکز بر تقویت توانمندی اقتصادی زنان در افغانستان و قزاقستان صحبت خواهند کرد.

این وزارت افزوده است که نمایندگان امریکا در دوحه با هیأتی از نمایندگان طالبان و «متخصصان وزارت‌خانه‌های کلیدی افغانستان دیدار خواهند کرد تا در مورد منافع حیاتی در افغانستان گفت‌وگو کنند».

در اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا آمده است که حمایت بشردوستانه از مردم افغانستان، ثبات اقتصادی، رفتار «عادلانه و شرافتمندانه» با تمام افغانستانی‌ها، از جمله زنان و دختران، مسائل امنیتی و تلاش برای مقابله با تولید و قاچاق مواد مخدر از موضوعات مورد بحث نمایندگان امریکا و طالبان خواهد بود.

این دیدار نمایندگان امریکا و طالبان در حالی انجام خواهد شد که یک عضو ارشد مجلس نمایندگان امریکا از تعامل واشنگتن با کابل انتقاد کرده و گفته است که با وجود تعامل دولت امریکا، طالبان برخورد خود را بدتر کرده‌اند.

مایکل مک‌‌کال، رییس کمیته‌ی روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا همچنین با انتقاد از سفر مقام‌های خارجی به افغانستان، گفته است که این سفرها به عادی‌سازی و مشروعیت‌بخشی حکومت طالبان کمک می‌کند.

مک‌کال در نامه‌ای که به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه‌ی امریکا نوشته، گفته است که او به‌شدت مخالف سفر مقام‌های امریکایی به افغانستان تحت کنترل طالبان است.

در نامه‌ی مک‌کال آمده است که از زمان خروج امریکا از افغانستان، هیچ مقام دولتی ایالات متحده به این کشور سفر نکرده است، اما هر هفته با نمایندگان طالبان در قطر ملاقات می‌کنند.

او گفته است که این جلسات هفتگی فراتر از نیاز ایالات متحده در تعامل با طالبان است.