Photo: Social Media

شلیک نیروهای طالبان بر عزاداران عاشورا در غزنی؛ کشته شده‌ها به خاک سپرده شدند

منابع مردمی در ولایت غزنی آمارهای متفاوتی از تلفات تیراندازی نیروهای طالبان بر عزاداران روز عاشورا در شهر غزنی ارائه می‌کنند. برخی از این منابع کشته‌شدن چهار نفر و زخمی شدن ۳۳ نفر را تأیید کرده‌اند. شمار دیگر اما می‌گویند که دو نفر کشته و نزدیک به ۱۵ نفر زخمی شده‌اند.

یک منبع امروز (شنبه، ۷ اسد) به روزنامه اطلاعات روز گفت که در میان کشته‌شدگان، دو کودک نیز شامل‌اند. روز گذشته یک منبع در صحبت با روزنامه اطلاعات روز، کشته شدن یک کودک ۱۲ ساله را تأیید کرده بود.

منبع دیگر گفت که در جریان تیراندازی نیروهای طالبان، دو نفر کشته و نزدیک به ۱۵ نفر دیگر زخمی شده‌اند. به‌گفته‌ی منبع، کشته‌شده‌ها غلام‌علی و رمضان نام داشتند و باشندگان اصلی ولسوالی ورس بامیان و ناهور غزنی بودند. مراسم به خاک‌سپاری هر دو نفر امروز در غزنی برگزار شده است.

طبق اظهارات این منبع، از میان ۱۵ نفر زخمی، هفت نفرشان از اثر اصابت مرمی و هشت نفر دیگر از اثر لت‌وکوب توسط نیروهای طالبان زخمی شده‌اند.

منبع در عین حال گفت که طالبان برای متفرق‌کردن عزاداران عاشورا از ماشین‌های آب‌پاش کار گرفتند که سبب ایجاد خارش در بدن شماری از افراد شده است.

با این حال، نوارهای تصویری از جریان لت‌وکوب عزارداران روز عاشورا و تیراندازی نیروهای طالبان به‌سوی آن‌ها در شهر غزنی نیز در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است.

در یکی از این نوارهای تصویری دیده می‌شود که یک کودک پس از تیراندازی نیروهای طالبان بر زمین افتاده و گواهان رویداد می‌گویند که مرمی بر بدن وی اصابت کرده است.

منابع مردمی می‌گویند که زخمیان برای درمان به شفاخانه غیرنظامی شهر غزنی، شفاخانه «امام خمینی» و سایر شفاخانه‌ها منتقل شده‌اند.

با این حال، دفتر والی طالبان در غزنی، عزارداران روز عاشورا را «آشوبگر» خوانده و آن‌ها را به اخلال اوضاع امنیتی متهم کرده است.

در اعلامیه‌ی دفتر والی طالبان در غزنی که امروز در صفحه‌ی توییتر منتشر شده، آمده است که «آشوبگران» با برخی از «حلقات مفسد و شریر» در خارج از کشور ارتباط داشتند.

در این اعلامیه همچنین آمده است که در جریان تیراندازی‌ها «یک تعداد» افراد زخمی شده‌اند، اما در مورد کشته‌شدن عزاداران روز عاشورا چیزی گفته نشده است.

این درحالی است که دیروز به مناسبت دهم محرم ( روز عاشورا) مراسم عزاداری در مساجد و تکیه‌خانه‌های مختلف شهر کابل و سایر شهرها و ولایات افغانستان، از جمله غزنی برگزار شد.

در نوارهای تصویری که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، دیده می‌شود که نیروهای طالبان با دسته‌های عزاداران روز عاشورا در شهر کابل نیز با خشونت برخورد کرده و برای متفرق‌کردن آن‌ها اقدام به تیراندازی هوایی کرده‌اند.

طالبان امسال بر برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم در افغانستان محدودیت‌های گسترده وضع کردند و دلیل آن‌را «تأمین امنیت و تدابیر احتیاطی بیشتر» گفتند.