«طالبان به‌دلیل اشتراک دختران در یک دوره‌ی آموزشی، به یک رسانه‌ی محلی در ننگرهار هجوم بردند»

مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید که نیروهای طالبان به رادیو و تلویزیون محلی «همیشه‌بهار» در ولایت ننگرهار به‌دلیل اشتراک دختران در یک دوره‌ی آموزش خبرنگاری، هجوم برده و این دوره‌ی آموزشی را متوقف کرده‌اند.

اتل‌خان استانکری، مدیرمسئول رادیو و تلویزیون همیشه‌بهار به مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که این رویداد حوالی ساعت ۲:۳۰ دقیقه‌ی پس‌ازچاشت دیروز (دوشنبه، ۹ اسد) رخ داده است.

او گفته است که در این دوره‌ی آموزشی، ۱۶ نفر به‌شمول شش دختر اشتراک کرده بودند.

مدیرمسئول این رسانه به مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است: «نیروهای طالبان ضمن رفتار خشونت‌آمیز با کارمندان رادیو و تلویزیون همیشه‌بهار و تهدید آنان، گفته‌اند که اجازه ندارند چنین برنامه‌ای را با حضور دختران برگزار کنند و سپس با تهدید به شرکت‌کنندگان دستور دادند که هرچه زودتر آن‌جا را ترک کنند.»

مرکز خبرنگاران افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که هجوم نیروهای طالبان به ساختمان رادیو و تلویزیون همیشه‌بهار در جلال‌آباد را «به‌عنوان اقدامی در جهت فشار و محدودکردن بیشتر فعالیت رسانه‌های آزاد می‌داند و محکوم می‌کند».

این نهاد افزوده است: «مطابق با قانون رسانه‌های همگانی، رسانه‌ها در انجام کارهای حرفه‌ای خود آزاد هستند و مسئولان نباید در کار آن‌ها محدودیت خلق کرده یا آن‌ها را تهدید کنند، بلکه باید از آن‌ها حمایت نمایند.»

مرکز خبرنگاران افغانستان در اعلامیه‌ی خود آورده است که رادیو و تلویزیون همیشه‌بهار حدود یک ماه قبل نیز از سوی طالبان تهدید شده بود و مسئولان محلی طالبان در ننگرهار به این رسانه گفته بودند که حق ندارند خبرها را قبل از تأیید آنان نشر کنند.

گروه طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان محدودیت‌های شدیدی بر کار رسانه‌ها و خبرنگاران وضع کرده‌اند و در مورد متعدد متهم به سرکوب، شکنجه و بازداشت خودسرانه‌ی خبرنگاران شده‌اند.