«طالبان در ننگرهار رادیو و تلویزیون همیشه‌بهار را مسدود کرده‌اند»

مرکز خبرنگاران افغانستان اعلام کرده است که یک روز پس از هجوم نیروهای طالبان بر کارگاه آموزش خبرنگاری شبکه رادیو و تلویزیون «همیشه‌بهار» در شهر جلال‌آباد، مرکز ولایت ننگرهار، دفتر این شبکه نیز از سوی طالبان بسته شده است.

اتل‌خان استانکزی، مدیرمسئول رادیو و تلویزیون «همیشه‌بهار» به مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که نیروهای امنیتی طالبان حوالی ساعت ۶:۰۰ بعد از ظهر امروز (سه‌شنبه، ۱۰ اسد)، کارمندان این رسانه را اخراج و دروازه‌ی آن را «قفل زدند».

آقای استانکزی همچنین گفته است: «نیروهای امنیتی قوماندانی/ فرماندهی امنیه به کارمندان رادیو و تلویزیون همیشه‌بهار گفته‌اند که به ما از سوی مقامات هدایت داده شده است تا مانع ادامه کار شویم و دروازه را قفل کنیم.»

مرکز خبرنگاران افغانستان قبل از ظهر امروز در اعلامیه‌ای گفته بود که نیروهای طالبان روز گذشته به رادیو و تلویزیون محلی «همیشه‌بهار» در ولایت ننگرهار به‌دلیل اشتراک دختران در یک دوره‌ی آموزش خبرنگاری، هجوم برده و این دوره‌ی آموزشی را متوقف کرده‌اند.

مدیرمسئول رادیو و تلویزیون «همیشه‌بهار» به مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که در این دوره‌ی آموزشی، ۱۶ نفر به‌شمول شش دختر اشتراک کرده بودند.

او افزوده است: «نیروهای طالبان ضمن رفتار خشونت‌آمیز با کارمندان رادیو و تلویزیون همیشه‌بهار و تهدید آنان، گفته‌اند که اجازه ندارند چنین برنامه‌ای را با حضور دختران برگزار کنند و سپس با تهدید به شرکت‌کنندگان دستور دادند که هرچه زودتر آن‌جا را ترک کنند.»

مرکز خبرنگاران افغانستان ضمن ابراز نگرانی عمیق نسبت به بسته‌شدن دروازه‌ی رادیو و تلویزیون «همیشه‌بهار»، این اقدام را خلاف قانون رسانه‌های همگانی کشور و در راستای تشدید فشار و اعمال محدودیت‌های جدی بر رسانه‌های آزاد دانسته و آن‌را محکوم کرده است.

این مرکز به ماده چهارم قانون رسانه‌های همگانی اشاره کرده که در آن آمده است: «هيچ شخص حقيقی يا حکمی نمی‌تواند فعاليت آزاد رسانه‌های خبری و يا معلوماتی را منع، تحريم، سانسور يا محدود نموده ويا طور ديگری در امور و نشرات رسانه‌های همگانی و معلوماتی مداخله کند.»

مرکز خبرنگاران افغانستان از مسئولان طالبان در ننگرهار خواسته است که در تصمیم شان در مورد شبکه رادیو و تلویزیون «همیشه‌بهار» تجدیدنظر کنند و اجازه بدهند این رسانه مطابق با قانون رسانه‌های همگانی به کارش ادامه بدهد.

براساس معلومات این مرکز، رادیو «همیشه‌بهار» در سال ۱۳۹۰ و تلویزیون آن در سال ۱۳۹۷ خورشیدی در شهر جلال‌آباد تأسیس شده است. این شبکه برنامه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی تولید و نشر می‌کرد. ۳۵ نفر، از جله نُه زن در این رسانه کار می‌کردند.

گروه طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان محدودیت‌های شدیدی بر کار رسانه‌ها و خبرنگاران وضع کرده‌اند و در مورد متعدد متهم به سرکوب، شکنجه و بازداشت خودسرانه‌ی خبرنگاران شده‌اند.