افغانستان شدیدتری خشک‌سالی چند دهه‌ی اخیرش را تجربه می‌کند

اوچا: ۲۵ ولایت افغانستان خشک‌سالی شدید یا فاجعه‌بار را تجربه می‌کنند

دفتر هماهنگ‌کننده‌ی کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل متحد (اوچا) می‌گوید که ۲۵ ولایت افغانستان شرایط خشک‌سالی «شدید» و «فاجعه‌بار» را تجربه می‌کنند.

این نهاد در گزارشی که روز سه‌شنبه(۱۰ اسد) در وبسایت خود منتشر کرده، نوشته است که افغانستان برای سومین سال متوالی خشک‌سالی را تجربه می‌کند.

اوچا گفته است که خشک‌سالی زندگی ۵۰ درصد از جمعیت افغانستان را تحت تأثیر قرار داده است.

بر اساس گزارش اوچا، افغانستان در میان ۱۰ کشوری است که شرایط آب‌وهوایی شدید و بلایای طبیعی، از جمله خشک‌سالی، طوفان، برف‌کوچ و زمین‌لرزه را تجربه می‌کند.

این نهاد گفته است که شماری از این بلایای طبیعی در حال شدت‌گرفتن است و زندگی و معیشت میلیون‌ها نفر را در معرض خطر قرار داده است.

اوچا گفته است که افغانستان در فهرست کشورهایی که در معرض خطر و بحران قرار دارند در جایگاه چهارم قرار دارد. همچنین، در فهرست کشورهای آسیب‌پذیر از تغییرات اقلیمی و کم‌آمادگی در برابر این تغییرات از نظر شاخص سازگاری جهانی نوتردام، در رتبه‌ی هشتم موقعیت دارد.

این نهاد گفته است مردم افغانستان به‌صورت قابل ملاحظه در برابر تغییرات اقلیمی مقاوم بوده‌اند، اما نیاز است که از آنان در برابر اثراتی که تغییرات اقلیمی بر زندگی‌شان گذاشته، حمایت فوری صورت گیرد.