«طالبان چهار خبرنگار را در ننگرهار، پکتیا و قندوز بازداشت کرده‌اند»

نهادهای مدافع خبرنگاران اعلام کرده‌اند که فقیرمحمد فقیرزی و جان‌آغا صالح، خبرنگاران رادیو کلید در ولایت ننگرهار، حبیب سراب، خبرنگار آریانانیوز در ولایت پکتیا و حسیب حساس، خبرنگار رادیو سلام‌وطندار در ولایت قندوز از سوی طالبان بازداشت شده‌اند.

منابع محلی در ننگرهار به مرکز خبرنگاران افغانستان گفته‌اند که فقیرزی و صالح حوالی ساعت ۳:۰۰ بعد از ظهر روز گذشته (پنج‌شنبه، ۱۹ اسد) از سوی نیروهای استخبارات طالبان در دفتر رادیو کلید در شهر جلال‌آباد بازداشت شده‌اند.

به نقل از اعلامیه‌ی این مرکز، دلیل بازداشت این دو خبرنگار محلی تا اکنون مشخص نشده و مسئولان محلی طالبان در ننگرهار نیز تا اکنون در این باره به‌صورت رسمی ابراز نظری نکرده‌اند.

مرکز خبرنگاران افغانستان ضمن ابراز نگرانی جدی نسبت به بازداشت فقیرمحمد فقیرزی و جان‌آغا صالح، از مسئولان محلی طالبان در ننگرهار خواسته است که این دو خبرنگار را هرچه زودتر و بدون قیدوشرط آزاد کنند.

این مرکز در عین زمان از مسئولان محلی طالبان در ننگرهار خواسته است که هرگونه شکایت از این دو خبرنگار را بر مبنای قانون رسانه‌های همگانی و از طریق کمیسیون رسیدگی به شکایات و تخطی‌های رسانه‌ای پیگیری کنند.

در همین حال، دفتر حمایت‌کننده‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) در اعلامیه‌ای از بازداشت حبیب سراب، خبرنگار آریانانیوز در ولایت پکتیا و حسیب حساس، خبرنگار رادیو سلام‌وطندار خبر داده است.

نی گفته است که سراب و حساس روز گذشته توسط نیروهای امنیتی طالبان بازداشت شده و تا اکنون بدون دلیل روشنی در بازداشت قرار دارد.

دفتر نی بازداشت فقیرزی، صالح، سراب و حساس را «غیراصولی» دانسته و گفته است که این روند می‌تواند فشار بر خبرنگاران پنداشته شود. به‌گفته‌ی نی، در صورتی که این اقدامات ادامه یابد، خبرنگاران در فضای ترس قرار می‌گیرند و آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات در افغانستان نیز با چالش جدی مواجه می‌شود.

دفتر حمایت‌کننده‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان از مسئولان امنیتی در ولایت‌های یادشده خواسته است که خبرنگاران بازداشت‌شده را هرچه زودتر رها کنند و در صورتی که ادعایی در برابر آنان مطرح باشد، باید از طریق کمیسیون تخطی رسانه‌ها پیگیری شود.

در جریان هفته‌ی جاری پنج خبرنگار محلی در ولایت‌های غزنی، ننگرهار، خوست و قندوز توسط طالبان بازداشت شده‌اند. روز یک‌شنبه هفته‌ی جاری سید وحدت‌الله ابدالی، خبرنگار خبرگزاری دولتی باختر در غزنی بازداشت شد.

بر اساس معلومات مرکز خبرنگاران افغانستان، در حال حاضر دست‌کم چهار خبرنگار و کارمند رسانه‌ای دیگر نیز در بازداشت طالبان به‌سر می‌برند.

مرتضی بهبودی، خبرنگار افغانستانی – فرانسوی، سید وحدت‌الله ابدالی، خبرنگار خبرگزاری باختر و امین‌الله عالمی، مؤسس و صاحب‌امتیاز رادیوی محلی «ممتاز» در فاریاب از جمله خبرنگاران زندانی هستند.

مرکز خبرنگاران افغانستان هویت دو خبرنگار دیگر را به‌دلیل «ملاحظات مصونیتی» منتشر نکرده است.