Photo: Sent to Etilaatroz

شبکه پارلمانی و رهبری زنان افغانستان: طالبان نهادینه‌سازی خشونت علیه زنان را متوقف کنند

گروهی از فعالان زن موسوم شبکه پارلمانی و رهبری زنان افغانستان از طالبان خواسته‌اند که «عادی‌سازی و نهادینه‌سازی خشونت علیه زنان و دختران را متوقف کنند».

این شبکه‌ در بیانیه‌ای گفته است که تبعیض علیه زنان در تمام شئونات جامعه افغانستان رو به افزایش است و زنان از همه ابعاد زندگی بیرون رانده شده‌اند.

شبکه پارلمانی و رهبری زنان افغانستان افزوده است که نقض سیستماتیک حقوق اساسی زنان و دختران، آنان را منزوی کرده و اگر این روند ادامه پیدا کند، در آینده نزدیک صدای «هیچ زنی از افغانستان بلند نخواهد شد و دیدن و صحبت‌کردن با زنان در افغانستان محال خواهد بود».

این شبکه علاوه کرده است که تصور یک چنین وضعیتی، «فاجعه بزرگ انسانی را در افغانستان نشان می‌دهد که در حال اتفاق افتادن است».

شبکه پارلمانی و رهبری زنان از طالبان خواسته است که به عرف‌های پسندیده و حقوق اساسی زنان در افغانستان احترام بگذارند.

این شبکه همچنین خواستار توقف فوری عادی‌سازی و نهادینه‌سازی خشونت علیه زنان و دختران شده است.

در اعلامیه‌ی شبکه پارلمانی و رهبری زنان آمده است که طالبان در قبال حقوق اساسی زنان و دختران در افغانستان پاسخگو هستند.

اعضای شبکه پارلمانی و رهبری زنان از جامعه جهانی نیز خواسته‌اند که تا به فراخوان جهانی برای نجات زنان و دختران افغانستان بپیوندد. به گفته آنان، حمایت جامعه جهانی برای بهبود حقوق زنان افغانستان لازم است.

شبکه پارلمانی و رهبری زنان خواستار توقف فوری اقدامات چند‌وجهی کشورهای حامی حقوق زنان در مورد حقوق زنان افغانستان شده است.

این شبکه گفته به این باور است که سیاست‌گذاری و فعالیت مشترک نهادهای داخلی مدافعان حقوق زنان و دختران افغانستان، می‌توانند زبان واحدی را در اعاده حقوق زنان و دختران افغانستان ایجاد کند.

گروه طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان، زنان را از دسترسی به آموزش و کار منع و بر حضور آنان در مکان‌های عمومی محدودیت‌های شدید وضع کرده‌اند.

در این مدت، این گروه بارها متهم به «نقض حقوق بشر» و «جنایت ضدبشری» شده‌ است و کارشناسان سازمان ملل متحد گفته‌اند که رفتار این گروه در برابر زنان‌ می‌تواند «آپارتاید جنسیتی» باشد.