2014، سال خونین برای غیر‌نظامیان؛ تلفات افراد ملکی 19 درصد افزایش یافته است

اطلاعات روز: سازمان ملل متحد با نشر گزارشی، سال 2014 را خونین‌ترین سال برای افراد ملکی در کشور خوانده و اعلام کرده است که در این سال تلفات غیر‌نظامیان 19 درصد افزایش داشته است. بر اساس گزارش این سازمان، شمار قربانیان غیر‌نظامی‌ در یازده ماه سال روان به 9617 تن می‌رسند که شامل 3188 کشته و 6429 زخمی می‌شود.

در این گزارش شورشیان طالب‌، شبکه‌ی تروریستی حقانی و سایر گروه‌های شورشی مسئول 75 درصد این تلفات شناخته شده‌اند. نیروهای حکومت تنها مسئول 12 درصد تلفات افراد ملکى شاخته شده‌اند. نیکولاس هسیم، فرستاده‌‌ی سازمان ملل (یوناما) در کشور گفته است که آمار تلفات غیرنظامیان افغان در پنج سال اخیر به بالاترین سطح رسیده است.

رییس یوناما می‌گوید که برای کاهش تلفات غیرنظامیان گفت‌و‌گو با طرف‌های درگیر جنگ ادامه دارد. از سویی هم، جورجت گاگنون، رییس بخش حقوق بشر دفتر هیأت کمک سازمان ملل در کشور در مقر این سازمان در نیویورک گفت، بمب‌گذاری، حملات انتحاری و سایر انواع حملات پیچیده‌ی این گروه‌ها، باعث افزایش تلفات غیرنظامیان شده است.

بر اساس این گزارش، تلفات کودکان نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد و تلفات زنان ۱۲ درصد افزایش یافته است. این رقم، بالاترین سطح آمار تلفات غیرنظامیان در کشور را از سال 2009 بدین‌سو نشان داده است. یوناما احتمال داده که آمار تلفات غیرنظامیان تا آخر سال جاری میلادی از مرز ۱۰ هزار هم خواهد گذشت که تا‌کنون سابقه نداشته است.

نیکولاس هسیم از انفجار انتحاری شورشیان در میان تماشاچیان بازی والیبال در ولایت پکتیکا به عنوان مثالی از تغییر رویکرد عناصر ضددولتی در کشور یاد کرده است. در این انفجار حدود 60 غیر‌نظامی، به‌شمول کودکان کشته و بیش از 70 تن دیگر زخمی شدند.

یوناما در گزارش تلفات غیرنظامیان در سال ۲۰۱۳ آمار مجموع قربانیان این سال را ۲۹۵۹ کشته و ۵۶۵۶ زخمی اعلام کرده بود که افزایش ۱۴ درصدی تلفات نسبت به سال قبل آن را‌ نشان می‌داد. در این گزارش آمده بود که شمار کشته شدگان غیرنظامی از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ به بیش از ۱۴ هزار نفر رسیده است.