اطلاعات روز

دیدبان حقوق بشر: آلمان به وعده‌هایش برای پذیرش شهروندان افغانستان عمل نکرده است

پتریشیا گاسمن، معاون مدیر بخش آسیای سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید که آلمان به وعده‌هایش برای پذیرش شهروندان افغانستان عمل نکرده ‌است.

گاسمن امروز (جمعه، ۲۷ اسد) در بیانیه‌ای گفته است که برنامه‌ی پذیرش دولت فدرال آلمان که در اکتبر ۲۰۲۲ آغاز شد، قرار بود هزار شهروند افغانستان را ماهانه به آلمان بیاورد؛ اما این برنامه با مشکلاتی روبه‌رو  شده است.

به‌گفته‌ی او، کارمندان پیشین محلی آلمان و افراد در معرض خطر در افغانستان از ترس طالبان مخفی هستند.

گاسمن افزوده است که آلمان قبلاً تعداد زیادی از کارمندان محلی سابق و دیگر شهروندان افغانستان را که به‌ویژه بلافاصله پس از خروج نیروهای خارجی در معرض خطر قرار داشتند، پذیرفته است؛ اما تا ماه می حتا یک شهروند افغانستان از طریق برنامه جدید وارد آلمان نشده است.

او گفته است که هزاران فعال حقوق بشر، روزنامه نگاران و سایر افراد در معرض خطر همچنان در افغانستان یا کشورهای همسایه گیر افتاده‌اند یا به‌طور غیرقابل توضیحی از پذیرش محروم شده‌اند.

گاسمن علاوه کرده است که آلمان تنها کشوری نیست که نسبت به وعده‌هایش به مردم افغانستان در ۲۰۲۱  خیلی  کوتاهی می‌کند.

به‌گفته‌ی او، تعدادی خیلی کم از افغان‌هایی که غیرمستقیم با دولت بریتانیا کار کرده بودند، تخلیه شده و آن‌هایی که انتقال داده‌ شده هم ناامید هستند.

گاسمن افزوده است که تقریبا ۹۰۰۰ شهروند افغانستان که در اسکان موقت در بریتانیا جابجا شده بودند، اکنون با خطر اخراج از سرپناه موقتی روبه‌رو اند، درحالی‌که هیچ جایی برای رفتن ندارند.

همچنین ایالات متحده مریکا هزاران مترجم، کارکنان حمایتی و سایر افرادی را که واجد شرایط ویزاهای ویژه هستند را پشت سر رها کرده است.

گاسمن گفته است که کشورهای عضو ناتو که قول اسکان مجدد شهروندان افغانستان را داده بودند به شدت وعده‌شکنی کرده‌اند.