زبیر حاتمی درگذشت نشر خبرهای مربوط به طالبان تحریم شد

اطلاعات روز: زبیر حاتمی، تصویربردار ۲۳ ساله‌ی تلویزیون میترا که در حمله‌ی انتحاری در مرکز فرهنگی فرانسه زخمی شده بود، درگذشت. زبیر حاتمی دو هفته‌ پیش برای پوشش تیاتر «تپش قلب؛ سکوت پس از انفجار» در لیسه‌ی استقلال کابل به تالار مرکز فرهنگی فرانسه در کابل رفته بود.

پس از آغاز نمایش، وقتی زبیر حاتمی مشغول فیلم‌برداری از نمایش تیاتر بود، یک مهاجم انتحاری مواد انفجاری حاملش را در میان تماشاچیان انفجار داد که بر اثر آن حدود 20 تن، به‌شمول زبیر زخمی شدند. زبیر مدت ده روز در شفاخانه‌ی ایمرجنسی شهر کابل تحت مراقبت جدی بود.

ولی او در نتیجه‌ی زخم‌های شدید ساعت ۱۲ شب شنبه در حالت کما در شفاخانه درگذشت. پیکر زبیر حاتمی دیروز توسط گروهی از فرهنگیان و روزنامه‌نگاران همراهی و به خانواده‌اش تحویل داده شد. بعد جنازه‌ی این تصویربردار جوان بعد‌از‌ظهر دیروز در منطقه‌ی بریکوت شهر کابل به خاک سپرده شد.

در همین حال، دیده‌بان ‌رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) با انتشار خبرنامه‌ای گفته است که حکومت طراحان اصلی حمله به مرکز فرهنگی فرانسه را شناسایی و نابود کند. محمد اشرف غنی، رییس جمهور و عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت در مورد مرگ این خبرنگار ابراز تأسف کردند.

این حادثه خبرنگاران را نیز غمگین کرد. زبیر یک خواهر و دو برادر یتیم و مادر معلول دارد و یگانه نان‌آور خانواده‌ی خود بود. نی سال 2014 را خونین‌ترین سال برای خبرنگاران خوانده و اعلام کرده است که در این سال حدود 8 خبرنگار در رویدادهای مختلف کشته شده‌اند. افزایش موارد لت‌و‌کوب، توهین و تحقیر و سایر انواع خشونت علیه خبرنگاران نیز بر نگرانی‌های خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای در افغانستان افزوده است.

تحریم طالبان

نهادهای خبرنگاری با نشر قطع‌نامه‌ا‌ی، پخش خبرهای مربوط به این گروه را تحریم کردند. به نقل از دویچه وله، مجیب خلوتگر، رییس اجرایی دیده‌بان رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) در پایان مراسم خاک‌سپاری زبیر حاتمی گفت، رسانه‌های داخلی سر از این تاریخ از نشر خبرهای مربوط به طالبان تا پایان حملات تروریستی بر افراد ملکی و خبرنگاران خودداری می‌کنند.

هم‌چنان در قطع‌نامه آمده است که هیچ رسانه‌ای در افغانستان از طالبان در خبرها و گزارش‌ها نقل قول نکند. در این قطع‌نامه از حکومت خواسته شده که کمیته‌‌ای را برای کمک به زخمی‌ها و مصدومین کارمندان رسانه‌ها ایجاد کند. با این حال، وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید که طالبان با چنین کارها مانع آزادی بیان شده نمی‌توانند.

سیمین غزل حسن‌زاده، معین نشراتی این وزارت در مراسم خاک‌سپاری زبیر گفت که آزادی بیان به قیمت خون خبرنگاران و نویسندگان به‌دست آمده است و این دست‌آورد با کشتار و تهدید و خشونت از بین نمی‌رود. او افزود که مبارزه برای بیان آزاد ادامه خواهد یافت تا هیچ گروه و نظامی نتواند جلو نشر حقایق را بگیرد.