اطلاعات روز

دیدبان حقوق بشر: کشتارهای انتقام‌جویانه‌ی طالبان ادامه دارد

دیدبان حقوق بشر در پی نشر گزارش هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) که موارد نقض حقوق بشر علیه مقام‌ها و نظامیان حکومت پیشین توسط طالبان را مستند کرده، گفته است که «کشتارهای انتقام‌جویانه‌ی طالبان در افغانستان پایانی ندارد».

در گزارش یوناما که امروز منتشر شد، آمده است که این دفتر از ۱۵ آگست ۲۰۲۱ الی ۳۰ ماه جون سال جاری میلادی، دست‌کم ۸۰۰ مورد نقض حقوق بشر، از جمله ۲۱۸ قتل فراقضایی و ۱۴ مورد ناپدیدشدن‌های اجباری را ثبت کرده است.

پاتریشیا گوسمن، معاون مدیر آسیایی دیدبان حقوق بشر گفته است که این گزارش نگرانی‌ها در مورد رفتار طالبان با پرسنل نیروهای امنیتی دولت سابق را تأیید می‌کند.

گوسمن افزوده است که رهبران طالبان پس از بدست‌گرفتن قدرت، به اعضای نیروهای امنیتی پیشین وعده‌ی عفو دادند، اما این امر فرماندهان محلی این گروه را از انجام حملات انتقام‌جویانه منع نکرده است.

او گفته است: «مسئولیت جلوگیری از کشتار بیشتر، پاسخ‌گویی عاملان و پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان بر دوش رهبری طالبان است.»

یوناما در گزارش خود گفته است که بیش از ۴۲۴ مورد بازداشت و حبس‌های خودسرانه‌ی مقام‌ها و اعضای نیروهای پیشین دفاعی و امنیتی و ۱۴۴ مورد شکنجه‌ی آنان را نیز از زمان تسلط طالبان ثبت کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان گزارش یوناما را رد کرده و گفته است که عفو عمومی این گروه به‌طور عمومی عملی شده است.

او همچنین موارد «انتقام‌جویی‌های شخصی و نامعلوم» از نظامیان پیشین را تأیید کرده و گفته است که این موارد توسط طالبان بررسی شده است. مجاهد درباره‌ی نتایج این بررسی اشاره نکرده است.

سخن‌گوی طالبان یوناما را متهم به تلاش به انجام پروپاگندا کرده و گفته است که «بعضی از بخش‌ها در چوکات ملل متحد به‌جای این‌که واقعیت‌های عینی افغانستان را درک نموده و انکشافات مثبت را مشاهده نمایند، همواره دنبال نقاط منفی می‌باشند».

طالبان همواره گزارش‌ها درباره‌ی قتل و بازداشت نظامیان پیشین و همچنین نقض حقوق بشر را رد کرده‌اند.