Photo: UNICEF Afghanistan

جاپان ۲۵ میلیون دالر برای ساخت و بازسازی ۱۶۵ مکتب در افغانستان کمک می‌کند

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرده که جاپان ۲۵ میلیون دالر برای ساخت و بازسازی ۱۶۵ مکتب ابتدائیه در افغانستان کمک می‌کند.

بر اساس اعلامیه‌ای که این نهاد امروز (چهارشنبه، ۱۵ سنبله) منتشر کرده، با این کمک محیط آموزشی امن برای ۳۳ هزار دانش‌آموز فراهم خواهد شد.

یونیسف گفته است که این پول را برای ساخت و بازسازی صنف‌‌های درسی، ساخت تشناب، فراهم‌کردن امکاناتی برای شستن دست‌ها در مکاتب و ساخت چهاردیواری به مصرف خواهد رساند.

تاکاشی اوکادا، سفیر جاپان در افغانستان گفته است که «هر طفل حق دارد به مکتب برود و در محیط امن آموزش ببیند».

او افزوده که «جاپان از آموزش و رشد دختران و پسران در افغانستان، با ساختن مکاتب و تأسیسات بهداشتی حمایت می‌کند».

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد می‌گوید که دست‌کم نیمی از مکاتب دولتی افغانستان، صنف‌های درسی کافی و ۵۸ درصد از این مکاتب آب پاک و جایی برای شست‌و‌شوی دست‌ها ندارند.

این نهاد می‌گوید به‌طور میانگین برای هر ۲۴۹ دانش‌آموز در مکاتب افغانستان، یک تشناب فعال وجود دارد و تنها ۴۷ درصد از مکاتب‌ دارای چهاردیواری است.

در اعلامیه‌ی این نهاد آمده که چهاردیواری برای مکاتب از آن جهت مهم است که خانواده‌ها چنین مکاتبی را امن تلقی می‌کنند و این اقدام حضور دانش‌آموزان، به‌ویژه دختران را بهبود می‌بخشد.

فران اکیثا، نماینده‌ی یونیسف در افغانستان گفته است: «زمانی که صنف‌های درسی برای کودکان امن‌ و خوش‌آیند باشند، آنان انگیزه‌ی یادگیری پیدا می‌کنند و به این‌گونه ثبت‌نام، میزان حضور و فراغت دانش‌آموزان از مکاتب افزایش می‌یابد.»

او افزوده است: «حمایت دولت و مردم افغانستان در زمانی که کودکان افغانستان در مسیر آموزش خود با موانع زیادی مواجه هستند، حایز اهمیت فراوان است.»

یونیسف گفته است که این پروژه به‌عنوان بخشی از مشارکت گسترده‌تر با برنامه‌ی توسعه سازمان ملل متحد (یوان‌دی‌پی)، به کمک جوامع و متخصصان معماری برنامه‌ریزی، طراحی و اجرا خواهد شد تا از کیفیت، پایداری و استفاده از مواد و تکنیک‌های مناسب، به‌ویژه در مکان‌هایی که در معرض خطر زمین‌لرزه، سیلاب و سایر حوادث است، اطمینان حاصل شود.

جاپان پیش از این در زمینه‌ی ساخت‌وساز مکاتب، آموزش آموزگاران، فراهم‌کردن خدمات بهداشتی در مکاتب به افغانستان کمک کرده است.