اطلاعات روز

طراح و «مغز متفکر» حملات بر هزاره‌های پاکستان بازداشت شد

رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که نیروهای استخبارات آن کشور عبدالباری، طراح و «مغفر متفکر» حملات بر هزاره‌ها‌ در شهر کویته‌‌ را بازداشت کرده‌اند.

رسانه‌ی پاکستانی «اینترنشنال‌نیوز» امروز (چهارشنبه، ۱۵ سنبله) در گزارشی نوشته است او زمانی‌ که می‌خواست برای دیدار خانواده‌اش از افغانستان به کویته برود، در اسپین‌بولدک بازداشت شده است.

بر اساس گزارش این رسانه، عبدالباری مسئول کشتن بیش از ۴۰ شهروند هزاره‌ی پاکستان و «مغز متفکر» حملات بر آنان دانسته می‌شود.

در این گزارش آمده است که او از جمله مسئول و طراح حمله به کارگران هزاره در یک معدن زغال‌سنگ در منطقه‌ی «مچ» در ایالت بلوچستان پاکستان دانسته می‌شود.

شورشیان در ۱۱ جنوری سال ۲۰۲۱ میلادی ۱۱ کارگر هزاره را از یک معدن زغال‌سنگ در منطقه‌ی «مچ» در ۵۰ کیلومتری شهر کویته ربودند و سپس آنان را با چشمان و دستان بسته سر بریدند.

این حمله با اعتراضات گسترده‌ی هزاره‌‌های پاکستان مواجه شد و آنان تا زمانی که عمران خان، نخست‌وزیر پیشین پاکستان به محل اعتراضات حضور نیافت و قول تأمین امنیت هزاره‌ها را نداد، جنازه‌ها را به خاک نسپردند‌.

در آن زمان شاخه‌ی خراسان گروه داعش مسئولیت این کشتار را به عهده گرفت.

رسانه‌ی پاکستانی «اینترنشنال‌نیوز» نوشته است که عبدالباری در سال ۲۰۲۰ میلادی زمانی که از یک مدرسه فارغ شد، توسط فردی به‌نام قاری عبیدالله در افغانستان از نقشه‌ی داعش برای حمله به کارگران هزاره در معدن زغال‌سنگ آگاه شد و با آن موافقت کرد.

این رسانه افزوده است که پس از آن، عبدالباری با قاری عبیدالله و دو شهروند دیگر افغانستان، با پنج عضو داعش ملاقات کردند تا حمله به کارگران هزاره در منطقه‌ی «مچ» را طراحی و اجرا کنند.

در گزارش این رسانه‌ی پاکستانی آمده است که او علاوه بر این حمله، در حملاتی که در یک‌دهه‌ی گذشته علیه هزاره‌‌ها در پاکستان انجام شده دست دارد.

بر اساس گزارش این رسانه، او در حمله‌ی ماه اکتوبر سال ۲۰۱۱ بر اتوبوس حامل ۳۰ مسافر، از جمله ۲۵ هزاره نیز دست دارد.

در گزارش این رسانه آمده است که مهاجمان ابتدا اتوبوس حامل این مسافران را متوقف، سپس به مسافران غیر هزاره اجازه دادند که از این اتوبوس پایین شوند و بر سایر مسافران آتش گشودند و ۱۴ نفر را کشتند.

هزاره‌های پاکستان در سال‌های اخیر شاهد حملات گسترده و مرگ‌بار شورشیان بوده است.

آنان این حملات را «هدفمند» و «سیستماتیک» می‌خوانند و دولت پاکستان را به بی‌توجهی در تأمین امنیت شان متهم می‌کنند.