جان کربی: امریکا هیچ تجهیزات نظامی در افغانستان به‌جا نگذاشته است

جان کربی، سخن‌گوی شورای امنیت ملی امریکا می‌گوید که این کشور هیچ تجهیزات نظامی در افغانستان به‌جا نگذاشته است.

سخن‌گوی شورای امنیت ملی امریکا روز سه‌شنبه (۱۴ سنبله) در یک کنفرانس خبری در واشنگتن گفت که نیروهای امریکایی پس از خروج، تعداد معدودی هواپیما و تجهیزات در میدان هوایی کابل به‌جا گذاشتند که همه‌اش غیرقابل استفاده بود.

پیش از این گزارش شده بود که امریکا پس از خروج از افغانستان، به ارزش هفت میلیارد دالر تجهیزات نظامی به‌جا گذاشته است.

در روزهای اخیر انورالحق کاکر، نخستوزیر موقت پاکستان ادعا کرده بود که تجهیزات نظامی به‌جا مانده از امریکا در افغانستان به دست شورشیان افتاده و چالش جدیدی برای اسلام‌آباد خلق کرده است.

سخن‌گوی شورای امنیت ملی امریکا در پاسخ به سئوالی در این مورد گفت: «تجهیزاتی که مردم می‌گویند امریکایی‌ها به‌جا گذاشته‌اند، تجهیزاتی بود که خیلی قبل از خروج ما به نیروهای امنیتی افغانستان منتقل شده بود.»

او افزود که این تجهیزات به نیروهای امنیتی افغانستان تعلق داشت و تجهیز و حمایت آن‌ها بخشی از مأموریت نیروهای آمریکایی در افغانستان بود تا آنان بتوانند مسئولیت تأمین امنیت کشورشان را به عهده گیرند.

اوایل سال گذشته خورشیدی شبکه خبری «سی‌ان‌ان» بر اساس گزارش پنتاگون به کنگره امریکا نوشت که آن کشور تجهیزات نظامی به ارزش بیش از هفت میلیارد دالر را در افغانستان به‌جا گذاشته و این تجهیزات در اختیار طالبان قرار گرفته است.