فرمانده نیروهای زمینی ارتش: برای مقابله با تروریستان، به حمایت هوایی نیاز داریم

اطلاعات روز: جنرال مر‌اد علی مراد، فرمانده‌‌ نیروهای زمینی ارتش می‌گوید که برای مقابله با شورشیان در ولایت کنر، به حمایت هوایی نیاز است. او می‌گوید که اگر حمایت هوایی از نیروهای امنیتی در ولسوالی دانگام کنر صورت نگیرد، تلفات نیروهای امنیتی بیش‌تر می‌شود. به گفته‌ی او، در درگیری دانگام تاکنون هفت سرباز ارتش کشته شده‌اند.

اما او اطمینان داد که قرار است امروز قطعات نيروهاى کماندو به محل درگیری اعزام شوند. حدود 10 روز پیش صدها شورشی طالب بر ولسوالی دانگام حمله کردند و از آن روز بدین‌سو درگیری بین نیروهای امنیتی و طالبان جریان دارد. بر اساس گزارش‌ها، در این درگیری تاکنون بیش از 100 شورشی طالب کشته و ده‌ها تن دیگر آنان زخمی شده‌اند.

جنرال مراد گفت که نیروهای امنیتی در این درگیری پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند. فرمانده نیروهای زمینی ارتش افزود، به روز یک‌شنبه حملات هوایی اندکی در کنر علیه شورشیان انجام و ضربه‌ی شدیدی بر دشنمان وارد شد. او گفت که به روز دوشنبه واحدهای کماندوی ارتش به دانگام اعزام می‎شوند تا وضعیت جنگ را ‌آن‌جا تغییر بدهند.

جنرال مراد این اظهارات را دیروز در مجلس سنا بیان کرد. این مجلس دیروز فرمانده نیروهای زمینی ارتش، اکرام‌الدین یاور، معین امنیتی وزارت داخله و حسام‌الدین حسام، معاون ریاست امنیت ملی را به دلیل پاسخ‌گویی به سوال‌های نمایندگان در پیوند به افزایش نا‌آرامی‌های اخیر در کشور، به‌ویژه در کنر، فرا‌خواند.

اعضای مجلس سنا گفتند که در این اواخر، حملات مخالفان مسلح دولت با همکاری استخبارات منطقه در نقاط مختلف کشور، به‌ویژه کابل و کنر، ‌افزایش یافته‌اند. آنان هم‌چنان گفتند که نیروهای امنیتی در یازده روز گذشته نتوانسته‌اند باشندگان برخى قریه‌های ولسوالی دانگام را که در محاصره شورشیان قرار دارند، نجات دهند.

جنرال مراد علی مراد در پاسخ به سوال‌های سناتوران گفت که نیروهای امنیتی برای بهبود امنیت هر آنچه در توان دارند، به ‌خرچ داده‌اند. او در مورد کنر گفت، عملیات علیه شورشیان جریان دارد، تا یک یا دو روز دیگر مشکل دانگام حل می‌شود. او افزود که اردو از روز ايجاد تا‌کنون مصروف نبرد با شورشیان بوده و توانايى دفاع از خاک وطن را دار‌د.

مراد گفت که نیروهای امنیتی از ماه حوت سال گذشته تمام مسئولیت‌های امنیتی را به دوش گرفته و در حال حاضر تمام عملیات نظامى‌ توسط اردو رهبری مى‌شوند. او در ادامه از جامعه‌ی جهانى خواست که به تعهدات خود در قسمت همکارى‌هاى لازم با نيروهاى افغان پابند باشند.

به‌دنبال آن حسام‌الدین حسام، معاون ریاست امنیت ملی گفت که شهر کابل در معرض دید دشمن قرار دارد و منسوبان امنیت ملی شب و روز در تلاش خنثا‌سازی اهداف دشمنان اند. پس از تشکیل حکومت جدید، حملات طالبان در کابل بی‌سابقه بوده و در جریان دو ماه 15 حمله‌ی انتحاری و انفجاری را در کابل انجام داده‌اند.