اطلاعات روز

جنرال مکنزی: تاریخ خروج ما از افغانستان را به‌عنوان «اشتباه مرگ‌بار» قضاوت خواهد کرد

جنرال فرانک مکنزی، فرمانده پیشین ستاد فرماندهی مرکزی امریکا (سنتکام) می‌گوید که تاریخ در مورد خروج نظامیان آن کشور از افغانستان به‌عنوان «اشتباه مرگ‌بار» قضاوت خواهد کرد.

این جنرال بازنشسته‌ی امریکایی که هنگام سقوط کابل‌ بدست طالبان فرماندهی سنتکام را به عهده داشت، عصر روز شنبه (۱۸ سنبله) در یک مصاحبه‌ی اختصاصی با شبکه‌ی خبری «فاکس‌نیوز» در مورد خروج از افغانستان صحبت کرده است.

او گفته است: «من معتقدم تاریخ خروج از افغانستان را، به نحوی که ما انجام دادیم و به شیوه‌ای که به ما دستور داده شد که از آن‌جا بیرون شویم، به‌عنوان اشتباه مرگ‌بار خواهد دید.»

فرمانده پیشین سنتکام در این مصاحبه همچنین گفته است که پشیمانی‌های زیادی در مورد خروج از افغانستان دارد.

او گفته است: «من از چگونگی به پایان‌رسیدن [حضور امریکا] پشیمانم. در مورد تصمیم ابتدایی برای خروج که فکر می‌کنم، تصمیم اشتباهی بود؛ پشیمانم.»

جنرال مکنزی در این مصاحبه گفت که او هنوز فکر می‌کند که ایالات متحده امریکا باید در افغانستان نیرو داشته باشد و ادعای فرمانده‌ کنونی سنتکام را که داعش می‌تواند به منافع امریکا از افغانستان حمله کند، تأیید می‌کند.

نیروهای امریکایی ۱۵ روز پس از سقوط کابل بدست طالبان، در ۳۰ آگست ۲۰۲۱ به‌طور کامل از افغانستان خارج شدند و این کشور به عملیات تخلیه‌ی نیروهای خود و شهروندان آسیب‌پذیر افغانستان از میدان هوایی کابل پایان داد.

در دو سال گذشته انتقادات زیادی از دولت امریکا به‌دلیل نحوه‌ی مدیریت روند تخلیه‌ی نیروهایش و شهروندان آسیب‌پذیر افغانستان مطرح شده است.

بررسی‌های کنگره‌ی امریکا در مورد خروج نظامیان آن کشور از افغانستان هنوز جریان دارد و قرار است از زلمی خلیل‌زاد و هشت مقام دیگر امریکایی تحقیق کند.